Artmedia
  Home CD sadržaji DVD sadržaji Knjige E-knjige Online škola Mozgalice Online igre
                 

Link

Pošalji link prijatelju

 

Članci:

Što je to grafomotorika i koliko je važna?

Početno čitanje - kako djeci olakšati učenje čitanja

Disleksija

Pričam ti priču….

Naš prijatelj, a ne
neka nepoznata "čudna" osoba

Razvoj govora djeteta od rođenja do 6. godine

Čuvajte dobar glas

Poslušno ili odgovorno dijete?

Darivanje  - što želimo,  a što trebamo?

 

Dragi posjetitelji, roditelji, mame i tate. Zahvaljujemo Vam na velikom broju pitanja koja nam stižu, međutim, upravo zbog tog razloga, ne stignemo ponekad odgovoriti na sva pitanja ili u roku. Stoga Vas molimo za strpljenje. Isto tako, kada tražite odgovor na svoje pitanje, ako ono nije na vrhu, pogledajte i odgovore ispod, možda smo odgovorili na više pitanja istovremeno, te se vaš odgovor nalazi niže.
Molimo Vas i da pregledate sadržaj naše baze odgovora jer se odgovor na pitanje slično ili jednako vašem već možda nalazi ovdje, te u tom slučaju nećemo ponovno odgovarati na pitanje.
Hvala.

 
 
 
 
 
 

Ovdje možete postavljati pitanja o razvoju govora i jezika, te o nedoumicama vezanim uz poremećaje glasa, jezika i govora u predškolskoj i školskoj dobi.

Na Vaša pitanja odgovara Vesna Ivančević, prof. defektolog logoped, s višegodišnjim iskustvom rada u školi i u privatnom logopedskom kabinetu.

 

Pitanje postavite ovdje.
Odgovor ćemo objaviti na ovoj stranici u roku od mjesec dana.

   


Odgovori na vaša pitanja

 

Poštovani,
dijete, kćer ima 5 godina i do prije 3 tjedna je lijepo govorila i izražavala svoje želje da bi u tom vremenskom periodu primjetili kako sve teže završava rečenice, odnosno kako prilikom izgovora, neke riječi ponavlja više puta za redom, a nekih se ne može ni sjetiti ili započne s izgovorom riječi ali je ne može dovršiti. Također, za napomenuti je kako je baš prije tri tjedna bila na cijepljenju (sva djeca s 5 godina), ali i da je početkom mjeseca počela pohađati engleski jezik u vrtiću. Nismo sigurni da li se radi o nesigurnosti kod izgovaranja (nismo primjetili da bi je tko ismjavao ili nešto slično. Molim vas za komentar o opisanom. Hvala!!!

 

Poštovana,
teško mi je iz opisa pretpostaviti o čemu se radi, ali s obzirom da je takvo govorno izražavanje nešto novo kod vaše kćeri, koja je do sada imala uredan govorno-jezični razvoj, svakako posjetite logopeda radi dijagnostike.


Poštovani,
Imam djevojčicu od 3 godine i 3 mjeseca. Razvoj je tekao uredno, čak mogu reći i da je naprednija za svoju dob. Rano je progovorila, ima velik fond riječi, s 2 i pol godine znala je brojati na do 10 na hrvatskom, engleskom, njemačkom i talijanskom. Sama je s 3 godine svladala slovo R (koje malo tvrđe izgovara) i od tada su krenuli problemi. Počelo je kao neznatno zamuckivanje i ponavljanje slogova da bi se, kako je vrijeme odmicalo, pretvorilo u ponavljanje početnog slova i duži vremenski period za izgovor da bi se na koncu pretvorilo u blokade prilikom izgovora određenih riječi (nemogućnost izgovora riječi i grčenje). Sve ove faze dogodile su se u roku od 3 mjeseca. Ja sam se potpuno prilagodila situaciji i poslušala savjete tj. ne prekidam je, ne požurujem i ne dovršavam joj rečenice. Pokušavam je animirati u igri i čitati joj što više. Još uvijek nismo bili na pregledu kod logopeda ali sam ja obavila razgovor s logopedom i pokazala mu snimku djeteta. Isti je savjetovao da još malo sačekamo da vidimo kako će se stvari odvijati. molim i vas za savjet. Što činiti. O kakvom je mucanju ovdje riječ. Bojim se da ću ga pogoršati nepravovaljanom reakcijom. Unaprijed hvala!

 

Poštovana,
iz opisa i savjeta logopeda pretpostavljam da se radi o razvojnom mucanju koje je često kod djece te dobi. Obično takvo govorno ponašanje pratimo neko vrijeme. Kada je govor toliko opterećen s blokadama i nefluentnošću tada ne treba čekati, već je preporuka da se dijete uključi u logopedske vježbe (kroz igru). Preporučam da odete do logopeda na potpunu logopedsku procjenu.


Poštovani,
imam dječaka od 3 godine i 2 mjeseca, rođen je 1,50 mjesec ranije, u prvom mjesecu života imao je žuticu, kad smo izašli iz bolnice nakon pet dana vratili smo se opet, jer se žutilo vratilo gdje mu je konstatovana hiperbilirubinemija, ali je takođe napisano da je to samo produžena žutica. Od početka je pomalo kasnio u razvoju u odnosu na vršnjake. S 4 mjeseca je držao glavicu, sa 8 mjeseci je rekao prvu rječ tata, s devet mjeseci je mogao sjediti, nije znao puzati - odnosno puzao je unazad, sa 17,5 mjeseci je prohodao, ali govor je čitavo vrijeme bio slab i oskudan sa nekoliko rječi, od kojih poneka smislena npr.daj. Ostale rječi mama, tata, baba, daj ,da mi, da mi vidim, da mi jedem, da mi to, bibi, mau mau,kuka, itd. Kad nešto smisleno kaže npr. da vidim kaže to jednom i više ne ponovi nekoliko mjeseci. S dvije godine mu je urađena kompletna neuropedijatrijska obrada (orl-sluh-uredno, eeg-uredno, ostali nalazi uredni) radili smo intoleranciju na hranu - alergičan je samo na jaja- koja mu više ne dajemo ni na koji način. Već 8 mjeseci ga vodimo logopedu i psihologu triput sedmično. Odaziva se na ime, osim kada se zaigra, ima kontakt očima (sa dvije godine kontakt očima bio je jako oskudan i odazivanje takođe), još uvijek hoda na prstićima. Ne mogu da kažem da ima neke stereotipije koje su upadljive. Autiće gura, okreće im točkiće, igračke stavlja usta takođe i prstiće. Voli da pleše uz muziku, takođe i nas uhvati za ruku da plešemo sa njim ili nam donosi balone da se igramo sa njim, imitira samo ono što mu se sviđa kod odraslih (plještanje rukicama - bavo, pucketanje prstićima, brisanje stola krpom i još ponešto). Kad mu pokazujem slike ili figurice uzmi ovcu, macu, auto da izabere uvijek uzme ispravno. Kad ga zamolim da nešto na daljinu donese, donese samo flašicu ako je sok u pitanju da mu naspem još, a ostalo što mu tražim npr. donesi mi bager (koji drži u ruci) odmah ga baci i ide da uzme drugu igračku. Kad je blizu i drži nešto u ruci i kažem daj mi odmah mi da u ruku. Takođe da napomenem, s dvije godine i osam mjeseci je naučio da se penje uz stepenice, da ustaje u mjestu sa 2 god. i devet mjeseci, silazak niz stepenice još uvijek nije siguran. Inače motorički je jako spretan penje se, provlači, zavlači u uske prostore i sam se snađe da izađe, siđe i pri tom pazi. Prstom ne pokazuje nikad, ali nam nekako uvijek ponašanjem i kretnjama pokaže šta želi, kad je gladan kaže am,am nekad i plače. Voli djecu i voli da se igra, miluje ih po glavi, uzima im igračke bez pitanja, trči za njima, itd. Molim Vas za Vaše mišljenje. Izvinjavam se zbog opširnosti.
Zabrinuta majka

 

Poštovana,

vi radite i poduzimate sve što treba. Uključili ste ga u rad s logopedom i psihologom. Važno je da i dalje radite na komunikaciji i razumijevanju, a kod govora pratite pomake (nova riječ, nova gesta, novi glas...). Svakako mu omogućite što više različitih interakcija s drugim ljudima, djecom, situacijama (vrtić, igralište, igraonice, izlazak na sok, posjeti prijateljima...), tako da bude u situaciji naučeno primjenjivati i istraživati nove okoline.


Poštovani,
molim da mi pojasnite kakva bi trebala biti grafomotorika za dijete koje je upravo navršilo 4 godine. Što bi trebalo već savladati u toj dobi? Naime, primijetila sam da moja kći bježi od pisanja, nervozna je kad nešto ne može a i njeni vršnjaci imaju konkretnije oblike i rekla bih bolje. Hvala Vam
Mama Ivana

 

Poštovana,
sve o grafomotorici i razvoju grafomotorike možete pročitati na ovom linku: http://www.artrea.com.hr/Grafomotorika.html


Poštovanje,
imam curicu od 3 god i 9 mj, dok je bila manja uvjek je plakala od jakih grčeva u stomaku, nije nikad htjela puzati samo bi sjedila i tako se odguravala sjedeći. Prohodala je s godinu i dva mjeseca, njena prva riječ je sa 6-7 mjeseci. Ona priča ali kroz nos govori i dosta slova ne zna. Kad je bila manja prvu riječ bi rekla lijepo a onda po svom i tako dan danas. Trudim se i uvijek učim s njom na slogove svaku rečenicu, ali kad treba izgovoriti ona po svom. Što da radim dalje ne znam.

 

Poštovana,
svakako što prije potražite logopedsko mišljenje. Logoped će napraviti procjenu izgovora, komunikacije i razumijevanja i najbolje će vas savjetovati.



Poštovana,
Imam sina 3 god. puni u maju, u 11. mj. je prohodao, i sa godinu i pol je počeo brbljati... i izgovarati ... mama, tata, ajde... Međutim, kako je rastao u 2-goj god. neće više govoriti ni te riječi samo ponekad. Kad hoće sok neće da kaže daj mi, nego uzme flašicu ako stoji na stolu i nosi nekom u ruke da mu da a on neće da drži u ruci. Kad ga pitamo nešto npr. šta je to (auto) uopće ne reaguje i ne odgovara, niti želi pokazati. S 6 mj. ga je počela čuvati teta a kao beba je bio baš miran i tih, međutim kako su nastali ovi problemi s 2 god. smo ga upisali u vrtić jer smo posjetili logopeda i savjetovao je da bude sa svojim vršnjacima. Nekih većih pomaka nema a 6 mj. je već u vrtiću. Najviše voli sam da se igra, i što hoće on to hoće po svaku cijenu, a da se igra sa drugom djecom neće. Kad je počeo sjediti i gledati crtiće i pjesmice na laptopu, dok gleda ono što mu se sviđa reagira osmjehom ili rukicama tapše, a nešto što mu se ne sviđa neće da gleda. Sad se već igra s onom igračkom kvadratići, trokutići, krugovi, to zna da stavi gdje koje ide na postolje, boje još ne raspoznaje, ili kad ga pitam pokaži macu, ni to ne zna, a kad ga pitam kako kaže maca i ja kažem mjau on se samo nasmije,ali neće ponoviti. Trenutno kaže lijepo ćao, uj,uj, kad se udari, a li ne ponavlja kad ga stimulišeno. Išli smo i na pregled kod OTR. Jer su bile česte upale uha, sluh je zadovoljavajući, ali je treći krajnik dijagnosticiran, i evo prije sedam dana je operativno uklonjen i u ušne kanaliće ugrađene neke cjevčice, jer su ti kanalići po riječima OTR oštećeni od tih upala. Molim Vas odgovor jer sam zabrinuta!

Poštovani,
svakako bih vam savjetovala da posjetite logopeda i psihologa da naprave procjenu razvoja djeteta i da što prije krenete sa govorno-jezičnom stimulacijom. Moguće je da su upale uha utjecale na kasniji razvoj govora, a kako ste to sada riješili važno je pravovremeno stimulirati slušanje i usvajanje govora.


Poštovana,
Imam dječaka od dvije godine i 5 mjeseci. Još uvijek ništa ne govori (ponekad mama i skraćenice za auto-ato, ptica-tija..) Razumije sve što mu kažemo, ima kontakt očima, voli da se igra sa starijom djecom, ide u vrtić. Vaspitačice kažu da je dobar u vrtiću. Bili smo kod pedijatra - kaže da sačekamo do dvije i po godine pa onda da da upute za psihologa, logopeda.. Voli da gleda crtiće, veoma je veseo.. Ali ne govori. Svi mi kažu da se previše opterećujem. Imate li vi neki savjet. Veliki pozdrav.

Poštovani,
s obzirom da se pedijatar i odgajateljice (osobe koje su vidjele dijete i poznaju ga) slažu da je sve urednog razvoja, budite mirni. Naravno važno je poticati dijete da što više komunicira. Nudite gestu (i gesta je govor), pa-pa, ima-nema, tu je, to da.... Koristite svaku priliku da se zajedno igrate, prilagodite se njegovim igrama, nastojite ih proširivati (ako se igra autićem, dodajte kutiju-garažu, mehaničarsku radionicu, autopraonicu....pa vozite brrrmmm, potičite pogled i zadržavajte pažnju). Kada dijete prijeđe na drugu aktivnost, kocke, opet ga slijedimo, i govorom pratimo igru.


Poštovana,
može li se korigirati izgovaranje slova "r" kod djeteta starog 8.g. Postoje li vježbe koje mogu pomoći?

Poštovani,
može, imala sam klijente i s 18 godina koji su usvojili pravilan izgovor glasa R. Postoje logopedske vježbe kroz koje vas vodi logoped korak po korak, pa je najbolje da potražite iskusnog logopeda.


Molim Vas za pomoć,
moje dijete od skoro 4 godine (za mjesec dana će napuniti 4 godine) kad nešto priča ne gleda me u oči već nekud sa strane. Kad ju opomenem da kad mi nešto priča da me mora gledati u oči, kratko pogleda ali joj pogled opet ode u stranu. To traje već neko vrijeme. Kasno je počela pričati, tek s tri godine. Sad priča sve. Je li to prolazna faza ili pak trebamo potražiti stručnu pomoć? Lp, veliko hvala.

Poštovana,
važno je da dijete razumije, govori, komunicira. Dio komunikacije je i kontakt očima sa sugovornikom. S obzirom da ne navodite poteškoće oko govora i razumijevanja ne uviđam potrebu za stručnom pomoći. I dalje je podržavajte u ostvarivanju kontaka očima, a ako vaša zabrinutost ne prestane, potražite stručno mišljenje logopeda i psihologa (da budete mirni i možete adekvatno odgovarati na potrebe djeteta).



Molim Vas, da mi date savjet. Imam kćer koja za 3 mj. puni 5 godina. Od njene 2 god. sam primjetila, da ne sustiže drugu djecu u govoru, shvaćanju, nije bila komunikativna, plašljiva je bila za svaku sitnicu, nije podnosila promjene, neko vrijeme se nije čak ni na ime odazivala, izbjegava kontakt očima. Prije 7 mj. sam posjetila logopeda s namjerom da joj poboljšam govor, koji je inače bio nikakav (znala je izgovoriti ukupno do 20-ak riječi). Nekoliko puta sam posjetila logopeda, no moja kćerka od prve do posljednje posjete nije izdržala ni 3min (nije htjela sudjelovati). Posjetile smo psihologa (nije bio dječji) ona je napisala mišljenje, da ima crte spektra autizma, da idemo dalje kod drugih ustanova (za rani razvoj). Predložila nam je vrtić, kako bi se što više socijalizirala i poticala svoje motorike. Vrtić pohađa već 7 mj, ogromna je razlika, druželjubljiva je, ima veliko znanje i mnogo bogatiji riječnik. U stanju je naučiti pjesmicu napamet ali uz pjevanje. Prije nekoliko dana smo ponovo posjetile logopeda. Reakcija je otprilike ista, nije htjela sudjelovati pa nam je predložio, da posjetimo dječjeg psihologa. Danas smo bili kod njega i citiram njegovu anamnezu: "Postoje znaci mentalne nezrelosti u pojedinim područjima, slabija istrajnost mentalnog napora, remećenje pažnje. Elementi introvernosti. Raditi sa njom u objašnjenju pojmova uz logično povezivanje. Razvijati socijalizaciju. Potrebna podrška u konverzaciji."
Molim vas da me savjetujete, koje vježbe, na koji način da vježbamo, ne znam odakle bi počela. Da li postoji kakva knjiga ili vježbe za takav problem.
Logopeda posjećujemo tek za 10 dana a psihologa za 7 dana. Unaprijed hvala!

Poštovana,
važno je intenzivno vježbati s djetetom na području komunikacije, socijalizacije, jezično-govornog razvoja, vizuo-motorne koordinacije. Širiti rječnik i poticati je na način da je izlažete različitim situacijama, od druženja s djecom do odlazaka u dućan, restoran..... Na raspolaganju su vam brojne vježbenice za predškolsku dob. Pa krenite od jednostavnijih prilagođenijih mlađoj dobi i po napretku nudite teže zadatke. Svakako imajte na umu da dijete najviše i najlakše uči kroz igru i kretanje. Puno se igrajte vani. Zatim društvene igre tipa memori, čovječe ne ljuti se..... odlične su za cjelokupni razvoj. Znači imajte na umu da potičete i podučavate, ali najviše kroz igru.


Poštovana,
molim vas da mi odgovorite na pitanje. Moj sin ima 2.8 mj, oduvijek je bio mirniji i kao beba je bio miran, e sad, mene su uplašili pojedinci koji mi govore da nije u redu da mi sin ne sklapa rečenice, od nekih 5 ili više riječi. On sve zna i sve razumije, mama, tata, baka, deda, seka, sva imena od porodice zna, ćuko, maca, voz...zna da broji do 10, zna sve boje, sve životinje i kako se glasaju. I na engleskom to zna, sva motorna vozila, zna šta je krevet, čaša.....sve predmete zna... Ali jedino što ne sklapa rečenice. On kaže "mama vani amo" "kiša pada" "tata ošo pofo" (tata otišao na posao) i tako te kratke rečenice hoće reći ali ne duže. Zna da se igra i da traži šta mu treba, a kad ga ja ne razumem šta hoće, uzme me za ruku i pokaže mi ili me odvede do tog što mu treba. I da još ima svoj jezik koji ja ne razumem sve. Da li je to u redu? Doktorica mi je rekla da je sve u redu ali da je on lijen, jer je sve njemu portreba. Molim vas odgovor i izvinite na dugom postu.

 

Poštovani,
prema vašem opisu slažem se da se radi o urednom razvoju. U ovoj dobi važno je da ima rečenicu, barem od dva elementa, znači dvije riječi, a proširuje se postupno. Rječnik je u skladu s dobi. Razumijevanje je bolje od samog govora, što je uredno za dob. Dijete komunicira, govorom i gestom, znači daje vam do znanja što mu treba i želi. Izgovor glasova je u razvoju i slijedi njihov intenzivni razvoj do 5.godine. Budite mirni, igrajte se i pružajte dobar govorni model.


Poštovana,

Imam dječaka 4god. 3mj. normalno mogu razgovarati s njim, čak je jako komunikativan kako sa nama u obitelji tako i sa ljudima koje prvi puta susreće. Problem je u tome što ne razlikuje rodove u govoru. Kada ga ispravim tj. Nakon što pogrešno kaže pitam ga npr. Da li je ta osoba muško ili žensko, tada se sam ispravi! Ali spontano uopće ne razlikuje rodove.
Zanima me da li je to normalno za njegovu dob?

Inače počeo je koristiti prve riječi sa cca 1.5 god. govor se nadalje normalno razvijao. Ali paralelno sa hrvatskim govorio je i engleski koji je učio preko crtića. Kada sam primjetila da govori engleski i sama sam to poticala u početku npr. na način da bi kod čitanja slikovnica sa prvim riječima ga pitala i hrvatski i engleski. Sada mu već mogu postaviti pitanje na engleskom na koje dobijem odgovor kao manje složenu rečenicu. Od samog početka je znao razliku. Isto tako bih napomenula da crtiće ne gleda previše ali isključivo na engleskom jer ne želi na hr. Svakodnevno čitamo knjige i puno razgovaramo sa njim. Jer i sam je po prirodi takav. Dosta je koncentriran i sam traži da mu čitam. Takodjer zna i sva slova ali ne zna čitati riječi. Sve mi se čini normalno za njegovu dob ali jednostavno ne primjetim nikakvog pomaka kod korištenja rodova! Hvala unaprijed na odgovoru!

 

Poštovana,

nastavite i dalje kako ste krenuli osvještavati i podučavati vaše dijete u korištenju rodova. Baza materinskog jezika, rječnik i gramatika intenzivno se razvijaju unutar 3. i 5. godine djetetovog života, tako da su uočene teškoće razvojne prirode. Što znači da će s poticanjem, dijete usvojiti pravilno jezično označavanje rodova. Moguće je da je dvojezični razvoj malo omeo usvajanje materinskog jezika. Kod djece koja su jezično urednog razvoja, to nije nikakav problem. Dvojezičnost blago uspori usvajanje nekih jezičnih konstrukcija, ali ga bitno ne narušava.


Poštovana,
molim Vas da mi odgovorite na pitanje - moj sim ima 4,2 godine, progovorio je kasno i jos uvijek ne izgovora neka slova kao sto su, L,LJ,Ž,Z,NJ,Č,R. Ostala slova zna lijepo izgovoriti ali kada treba izgovoriti riječ onda ih ne kaze pravilno, Npr: tata je taka, voda je goga i sl. Ne znam da li je u pitanju neki veci problem, umazenost ili nesto trece. Inace napominjem da ima zadovoljavajući fond riječi, u zadnje vrijeme sastavlja recenice od po nekoliko rijeci, motorika je odlična i može se s njim komuminicirati, stalno nesto zapitkuje, ali uglavnom ga možemo razumijeti samo mi ukucani. Napominjem da ide u vrtic i da je u stalnom kontaku sa drugom djecom. Ide kod logopeda 1 sedmicno (jer kazu da je to dovoljno za njegov uzrast) ali se ne vidi neki znacajan napredak. Molim Vas za savjet i mišljenje. Unaprijed hvala!

 

Poštovani,
s obzirom da je kasnije progovorio glasići se još uvijek "poliraju". Dijete pokušajem - pogreškom i naravno vašim ispravnim modelom usvaja pravilan način govora. Iz vašeg opisa samo bih možda skrenula veću pažnju na glasove K,G koje nesustavno mijenja glasovima T,D (tata-taka, voda-goga). K,G,T,D su glasovi koji se vrlo rano javljaju u izgovoru djece, već od 1. godine života, pa bi i njih prvo trebalo intezivnije stimulirati. Igrajte s riječima s tim glasovima što češće. Koliko često polaziti logopedske vježbe određuje logoped koji dijete čuje, vidi i poznaje.



Poštovana,

molila bi vaše mišljenje - treba li moja djevojčica stara godinu i pol stručnu pomoć (defektolog, logoped, psiholog). Navest ću
ovdje neke stvari iz njenog ponašanja, a tražim vaš savjet jer mi je s njom često teško i ne znam kako se postavit, a uz to sam trudna i strah me kako ce to sve izgledati kad se za par mjeseci rodi nova beba. Ono što je po meni pozitivno je što razumije što joj se govori. Maše pri odlasku, šalje puse, plješće, obožava plesati. Pokušava jesti žlicom, voli šarati po papiru, zna pokazati nos, pupak i pikolinu. Izražava emocije, oponaša grimase i zvukove. Mazi se prije spavanja i kad se probudi, odaziva se na ime, želi sudjelovati u kuhanju, stavljenju posuđa i odjeće u perilicu, pranju zubi. Voli djecu, raduje se i uzbuđena je kad joj dođu drage osobe. Motorika joj je odlučna; prohodala sa 10 mjeseci, zna se čuvati od pada, baca i nogom gura loptu, penje se sama uz stepenice i sve pokušava sama otvorit. Kod spuštanja niz stepenice traži moju pomoć- pruža mi ruku, daje mi stvari da joj otvorim ako sama ne može, pokazuje što želi ili me odvede do stvari koju želi. Moram naglasiti da sve ovo radi kada i kako hoće, moje nastojanje da nešto ponovi ili napravi kad ja želim skoro nikad ne urodi plodom. Ono što me zabrinjava je sljedeće: Skoro ništa ne govori osim; mama, tata, baba, dida, daj, moja, ne, da. Kad nešto želi pokaže prema tome i vrišti ili glasno ponavlja mama mama. Donese bocu da joj napunim i vrišti, nikako neće da ponovi voda ili piti. Ne ponavlja riječi ali nekad ponavlja intonaciju moje izgovorene riječi na svom jeziku. Ne jede za stolom, ako želim da nešto pojede moram joj davati uz gledanje 2-3 crtića koje voli gledati. Sve je kratko zanima, brzo prelazi na novu zanimaciju. Rijetko se igra sama, uvjek netko mora biti u blizini. Stalno me vuče za ruku i traži da sudjelujem u njenim aktivnostima i ispunjavam joj ono što ona želi (npr. otvaranje ulaznih vrata). Ima često ispade bjesa, često na zabranu ili neispunjavanje njenog zahtjeva vrišti, baci krivu stvar koju sam joj dala umjesto one koju je htjela, baci se na pod uz vrištanje. Ignorira kad joj ne odgovara moja zapovjed (npr. dođi mami da presvučemo pelenu), a sluša kad joj odgovara. Rjetko kada pokaže ili donese stvar koju želim, uz iznimku ako je nešto baš zanima. Imam osjećaj da je često frustrirana jer ne može izrazit što želi, a još više jer ne dobije što želi. Stranice slikovnice samo vrti i oponaša moje pokazivanje prstom, ali toliko brzo vrti da mi ne dozvoli da joj imenujem stvari iz slikovnice. Ne ponavlja glasanje životinja. Ne mogu joj nešto objasnit pa da me ona posluša, samo radi ono što želi i kada to želi. Muž je zaključio da smo je samo razmazili, al ne mogu se baš složiti s tim jer ona ima reda- jede, spava, igra se u približno isto vrijeme svaki dan, ne kupujem joj razne nepotrebne stvari i igračke, neke joj stvari dozvolim, ali ne ispunjavam dosta njenih zahtjeva što i završava vrištanjem. Probala sam razne pristupe za sada najbolje djeluje da ju pustim da se izvrišti i ostanem u njenoj blizini ili pričekam da se smiri. Skupljanje šakica i crvenilo od bjesa je počelo s nekih 10 mjeseci, do tad je bila beba koja se stalno smijala. Prošli smo faze sa više i sa manje takvih ispada, al sad me brine rođenje nove bebe jer
moja djevojčica traži punu pažnju i posvećenost a ja joj to neću moći dati. Molila bi vas mišljenje i savjet. Hvala.

 

Poštovana,

iz vašeg opisa zaključujem da vaše dijete razumije, komunicira i govori nekoliko riječi, što se smatra urednim za njezinu dob. Ono što bi trebalo poticati je pažnja, da se duže zadrži na nekom zadatku. Razumljiv mi je vaš strah radi dolaska nove bebe i povećane potrebe vaše prve djevojčice. Za početak bi možda bilo najbolje da se obratite dječjem psihologu da zajedno s vama i djetetom, procjeni eventualnu potrebu za nekim oblikom dodatne intervencije (logoped, defektolog)?, a također i da vas uputi kako da je pripremite za dolazak nove bebe.Također razmaziti nije pružati djetetu pažnju, dodir, ljubav, nego činiti umjesto njega stvari za koje je ono doraslo (ako može sama uzeti igračku, neka to i učini, osim ako niste u nekoj igri koja to podrazumijeva, ali i onda tražite da na neki način da znak da to želi, gestom ili govorom, a ne samo vrištanjem). Nagrada mora ići za pozitivna i željena ponašanja.


Poštovana,

imam dječaka 5,5 godina koji je propričao dosta kasno kad je napunio 4 god. Na hrvatskom je govorio rečenice s 3 riječi a na eng 7-8 riječi. Živimo u Hrvatskoj i engleski je naučio pomoću baby tv. S 5 god je krenuo kod logopeda ali do tad je pričao i razumio dosta s tim da mu gramatika nije uvijek bila ispravna, kako vrijeme ide on uči, jako je pametan i svakim danom je sve bolje. Što se tiće znanja daleko je iznad svojih vršnjaka a što se tiče govora kasni. Trenutno nema problema kod razgovora ali kad prepričava, raspored rijeći mu se zna pomiješati. Zanima me, na osnovu vašeg iskustva da li će se do škole govor popraviti do kraja i neće imati problema ili je to nešto što s čim će cijeli život imati poteškoće? Osim što ide 1 mj logopedu, ne ide ni na šta drugo, jer su rekli da ne treba i sad se ja bojim da ga se ne zavuče. Ja radim s njim šta znam, ide u vrtić ali to je sve. Ne znam da li je dovoljno. I idemo 1 god kod rehabilitatora, psihologa na procjenu. Srdačan pozdrav!!!
 

Poštovana,

vaše dijete je prema opisu dvojezično, s time da mu je prvi jezik "izgleda" engleski. Dijete će kroz neko vrijeme "ispolirati" i hrvatsku gramatiku, to vrijeme može biti i do dvije godine.

Važno mu je puno pričati i čitati, dovoditi ga u situacije da koristi hrvatski jezik.


Poštovana,

Imam kćerku 3 godine i mjesec dana. Relativno razumije sve što joj se kaže. Ali jako slabo priča. Zna mama (do skoro je i babe zvala mama, sad nekad baba neka mama) tata, deda, daj, neću, izvolite, hvala, maca, zdravo, čitaj). A ima i neke što skraćuje kao laku noć (noć), dobar dan (nekad kaže dobar nekad dan, ujak (ujo), crtani (crtai), muzika (ka). Zna imitirati kravu, psa, macu ostale kao da joj nisu zanimljive i brzo odustane. Inače slabo se igra igračkama. Ponekad vozi kolica za bebe. Voli skakati. Voli šarati olovkom u svesku i da joj se crta. Da joj čitam knjigu ali i to svega po 5 min, ali često na dan. Više voli muziku da sluša i gleda crtani. Zna da kaze Maša i Pepa Prase. Uhvatim je ponekda da ponavlja riječ neku iz crtanog. I dosta priča na nekom svom jeziku. Od pjesmica što pjevamo dječjih ona pjeva ali na svoj način. Melodiju kao da prati a ja od toga razumijem svega ringe raja paja cuc. Inače ne nosi pelene već 4 mjeseca. Djecu voli ali se igra malo s njima. Ako skaču igra se i smije. Kad trče to joj je isto smiješno. Ali se ne igra igračkama. Slabo slaže kocke i to je ne zanima puno. Slabo sastavlja ali voli da rastavi. Jednu ili dvije složi i odustaje. Ali zato bi na tablet ili telefon po 2 sata. Sama nađe što hoće i sluša pretežno muziku i crtani. Izvinite na dugom postu. Molim vas za stručno mišljenje. Hvala unaprijed na odgovoru.
 

Poštovana,

djetetu od 3. godine sigurno je motorički lakše, a i zanimljivije vući prstić po ekranu tableta, nego uložiti trud u gradnju tornjića kockama. Radite onaj dio koji voli, gradite vi, uz poneku kocku koju stavi ona, pa neka ruši, jer je to veseli. Cilj je privući je u igru, da bude privlačno i uzbudljivo (na tabletu stalno nešto skače, žmirka, pjeva....).


Poštovana,

našem sinu su 4 godine. Problem su nam govor i komunikacija. Točnije, problem nam je hrvatski jezik. Živimo u maloj sredini, on je jedinac i nemamo ni puno djece oko sebe. Sin je dosta bio izložen slušanju i nešto manje gledanju engleskog jezika, pjesmica i crtića te u igri sam. Motorički se odlično razvijao, prohodao s 9 mj, svakodnevno je provodio vrijeme vani, u parku, na biciklu, u šetnjama, fizički izuzetno spretno i sposobno dijete. Didaktičke igračke u kratkom roku prokuži i bez problema rješava. Fina motorika mu je također
izvrsno razvijena.

Problem je u tome što do dvije godine nije progovarao, tek pokoje mama i glasanje životinja. Sve nam je pokazivao gestama, prstićima... Onda je sa 2,5 god progovorio na engleskom. Prvo pokoja riječ, pa svaki dan sve više. Zaboravila sam napomenuti da smo svi oko njega iz hrvatskog govornog područja. U godinu dana mu je fond engleskih riječi dosegao 200-tinjak. Alphabet cijeli sa razumijevanjem, mala i velika slova pročita, čak i speluje riječi. Broji do sto, ne redosljedom nabubano napamet nego kad vidi broj, npr na reklami cijena 49,99 on ga kaže na engleskom. Geometrijske likove, boje, voće, povrće, životinje. Fond pjesmica je ogroman, i sve izgovoreno na čistom engleskom jeziku, gramatički i fonetički točnom.

U svemu tome se pojavio problem komunikacije. On kao dijete sa takvim izgovorom se izgubio u igri sa djecom. U parku gdje se penju, skaču, spuštaju toboganom je sve u redu, čeka svoj red, pažljiv je, ne gura se. Ali tu i nema neke velike komunikacije. Međutim, kad je to igra negdje u kući s igračkama, on se igra za sebe, ili kod drugih istražuje ali se ne uključuje u konkretnu igru sa drugom djecom... Tek prije 3 mj je krenuo u vrtić. U početku je bilo problema, prvih mjesec dana. Period prilagodbe je prošao, tete su zadovoljne njime, surađuje u svemu, pažljiv je prema manjoj djeci, sa tetom sve više komunicira i sve više izgovara hrvatske riječi i sklapa rečenice. Ona provodi individualne vježbe s njim i napredak je vidljiv. I s djecom sve više komunicira mada teta kaže da ga oni još ne razumiju potpuno.
Slova izgovara sva, č,ć,š,ž... Boje, brojanje do 20, likove, sve zna na hrvatskom... s poznatima uspostavlja kontakt očima.

Danas nas je naš liječnik obiteljske prakse,kod kojeg sin ima karton od rođenja, vidio prvi put nakon zadnje redovne vakcine. Postavio mu je pitanje koliko ima godina i on je rekao četiri godine i pokazao prstićima. Kad ga je pitao kako se zove, sin je zvirlao okolo po ordinaciji u kojoj je prvi put i sve ga zanima i promrmljao svoje ime. Dobili smo uputnicu za logopeda, naš liječnik je to onako pomalo panično doživio i unervozio i nas. Razumijem ja da moje dijete u izgovoru hrvatskih riječi ima naglasak i zvuče neobično nekome tko ga ne čuje često i naravno da ćemo logopedu otići i gdje god bude trebalo.

Zanima me Vaše mišljenje o slučaju, da li ste se kao logoped susreli s ovakvim ili sličnim situacijama, što nam preporučate za dalje, da li imate preporuku za neku literaturu koja bi nam pomogla u daljnjem radu?
 

Poštovana,

srećem se s takvom djecom, prilično često, engleski više nije strani jezik, on postaje drugi jezik jer je stalno oko nas, slušamo ga na svim mjestima. Imam i djecu koja su usvojila i savršeni izgovor njemačkog jezika, iako roditelji nisu znali ni riječi.

Uglavnom, sviđa mi se ovaj dio s individualnim radom s djetetom, i sami ste primijetili napredak. To je važno. Logoped će procijeniti govorno jezični razvoj i najbolje vas savjetovati što i kako dalje.



Poštovani,

imam sina od uskoro 4 god. Uredan razvoj osim govora. Govori sve s jednom do dvije riječi. Na moje inzistiranje išli psihologu. U okvirima je svoje generacije, ali je u svom svijetu. Rekla je za godinu dana kod logopeda ako se ne popravi. Ja sam ga odvela odmah privatno i gospođa kaže problem kontakta očima i ne doživljavanja ničeg osim onoga što mu se sviđa. Rekla je da ga naučim da sluša i da me gleda u oči. On je bio pospan i zaspao kod nje. Odmah sam počela s njenim uputama i on me odmah i počeo slušati, donesi, odnesi, pokupi, obuci, spremi. Ne odupire se. Vodim ga idući tjedan u Suvag na procjenu razumjevanja. To je ono što me muči, osim govora. On nikad ne pita zašto? Kako? I ni ne odgovara na ta pitanja. U 9.mj. kreće u vrtić. Do sada nije imao puno kontakta sa svojim vršnajcima. Puno je gledao
crtiće, više mu ne damo. Raspoznaje boje, boja unutar crta bojanku, crta čiča glišu dosta pravilno, brojeve zna, ali nism sigurna da razumije brojanje. Tricikl ne vozi, neće ni da sjedne na njega. Ono što me muči je može li on uz rad dostići djecu svoje dobi u govoru i razumjevanju? Unaprijed Vam hvala!

 


Poštovana,

važno je polako, ali svakodnevno stimulirati jezično govorni razvoj, i sigurna sam da rezultati neće izostati. Pratite pomake, ali isključivo na njega samoga.


Poštovana,

imam sina starog 3godine i 3mjeseca, koji ima problem izgovora pojedinih slova. Idem redom: č, dž, đ, f, g, h, k, l, lj, nj, r, s, š, z, ž. Što znači točno pola abecede ne može izgovoriti. Slova koja jedva izgovori (da liče na to slovo) su c, ć, š - u slučaju kad treba izgovorit šššš to protisne kroz zube. Stvar je u tome što živimo u Njemačkoj, logopedu ga mogu odvesti samo na savjetovanje i eventualno jednu terapiju u toku godišnjeg odmora. Dajte mi neki savjet što da napravim! Da li mi sami možemo koristiti neke vježbe, da li postoje neki cd-ovi, knjige bilo što da me usmjeri kako da pomognem djetetu.

Povremeno ga ispravim u govoru, sjednemo vježbati slovo po slovo i riječ po riječ, ali nije baš zainteresiran, brzo mu dosadi i neće uopće da odgovori jer se stidi kad vidi da ne zna izgovoriti. Nadam se brzom odgovoru. Unaprijed hvala.
 

Poštovana,

niste mi naveli da li s djetetom govorite njemački ili hrvatski?
Uglavnom u ovoj dobi se igrajte, dijete nije spremno za klasično podučavanje, sjedni, slušaj i ponavljaj.

Pričajte sve što radite, pjevajte, čitajte mu priče.... usmjerite se na ono što može i od toga gradite. Tražite ga da u igri, pričanju, ponovi za vama lakše riječi. Igrajte se oponašanja glasanja životinja, igrajte se govornim organima, pušite mjehuriće od sapunice, pušite u zviždaljke, frulice, pijte na slamčicu....


Poštovanje!

Kćerka mi je stara 3 godine i 9 mjeseci. Ima ogroman fond riječi, broji do 20, raspoznaje boje, slova, oblike, pomalo čita, zna napisati svoje ime. Jako brzo pamti, zna mnogo pjesmica, međutim, brine me komunikacija jedan na jedan. Istina, veseli se djeci, novim ljudima, promrmlja ima nešto itd, međutim nema pravog razgovora. Nema rečenice, osim mojih ponovljenih rečenica (doduše koristi ih u pravim situacijama). Koliko primjećujem, dobro razumije pitanja i naloge, na pitanja odgovori jednom riječju i eventualno nekom gestom da dopuni odgovor. Kako potaknuti pravu komunikaciju, da mi npr.kaže vidjela sam to i to, boli me to i to itd.? Sada sve što izražava, izražava manje više jednom riječi, kad je žedna- sok, gladna- ručati, pospana- spavati. Unaprijed hvala.
 

Poštovana,

govor se mijenja prema zahtjevu okoline. Kada vaše dijete kaže "sok", vi recite i tražite da ona ponovi za vama "Mama, daj mi sok.". Ako dijete na samu riječ dobije što treba, nema potrebe mijenjati svoj izričaj. Vaš pristup njezinu govornom izražavanju treba biti u smislu, "preoblikuj, proširi, ponovi". Znači rečenicu ste oblikovali, proširi i tražite da je ponovi.


Poštovana,

imam kćerku koja u julu puni 8 godina,ide u 2. razred. Još uvijek ne govori gramatički ispravno, miješa padeže, ima poteškoće sa sastavljanjem rečenica. Kad je krenula u prvi razred nije trebala kod logopeda, pravilno izgovara slova. Tehnika čitanja i pisanja je dobra. Molila bih Vas da me uputite šta da radim. Unaprijed hvala!
 

Poštovana,

mislim da bi najbolje bilo da posjetite logopeda koji će napraviti procjenu jezičnog izražavanja vašeg djeteta. Logopedi se uz govor, čitanje i pisanje bave i jezikom kao sustavom ( pojednostavljeno - gramatika, rječnik, način govornog komuniciranja...). Možda će biti potrebne logopedske vježbe sustavnog podučavanja materinskog jezika. Dijete se ponaša prema materinskom jeziku kao prema stranom jeziku (može se raditi o posebnim jezičnim teškoćama?), dijete je uredne inteligencije, ali ima poteškoće s usvajanjem i primjenom jezičnih oblika.


 

Arhiva pitanja >>>

Riješite probleme s učenjem slova, čitanja, glasovne analize i sinteze kroz igru i bez stresa...

Čituljica

... kroz igre za učenje čitanja

 
Vizualna percepcija vježbenica za razvoj pažnje, percepcije i koncentracije
 
 

Mozgalice za pametne glavice

za djecu od 5 do 8 godina >

 
 

CD sadržaji

Čista Petica I - VIII
Matematika 1-4
Matematika 5-8
Mozgalomanija
Predškola
Slovarica
Čituljica 1, 2, 3
Učimo boje, brojeve, životinje
ZOO enciklopedija
Origami za djecu
Kako vidim slova

 

Newsletter

Ukoliko želite primati obavijesti o našim novim izdanjima ne zaboravite se upisati na našu mailing listu.

 
Upiši se Ispiši se  

  

 

Home | O nama | Proizvodi | Uvjeti prodaje | Kontakt | Artmedia © 2004-2017 | Uvjeti korištenja | Oglašavanje