Artmedia
  Home CD sadržaji DVD sadržaji Knjige E-knjige Online škola Bojanke Online igre
                 

Link

Pošalji link prijatelju

 

Članci:

Što je to grafomotorika i koliko je važna?

Početno čitanje - kako djeci olakšati učenje čitanja

Disleksija

Pričam ti priču….

Naš prijatelj, a ne
neka nepoznata "čudna" osoba

Razvoj govora djeteta od rođenja do 6. godine

Čuvajte dobar glas

Poslušno ili odgovorno dijete?

Darivanje  - što želimo,  a što trebamo?

 

Dragi posjetitelji, roditelji, mame i tate. Zahvaljujemo Vam na velikom broju pitanja koja nam stižu, međutim, upravo zbog tog razloga, ne stignemo ponekad odgovoriti na sva pitanja ili u roku. Stoga Vas molimo za strpljenje. Isto tako, kada tražite odgovor na svoje pitanje, ako ono nije na vrhu, pogledajte i odgovore ispod, možda smo odgovorili na više pitanja istovremeno, te se vaš odgovor nalazi niže.
Molimo Vas i da pregledate sadržaj naše baze odgovora jer se odgovor na pitanje slično ili jednako vašem već možda nalazi ovdje, te u tom slučaju nećemo ponovno odgovarati na pitanje.
Hvala.

 
 
 
 
 
 

Ovdje možete postavljati pitanja o razvoju govora i jezika, te o nedoumicama vezanim uz poremećaje glasa, jezika i govora u predškolskoj i školskoj dobi.

Na Vaša pitanja odgovara Vesna Ivančević, prof. defektolog logoped, s višegodišnjim iskustvom rada u školi i u privatnom logopedskom kabinetu.

 

Pitanje postavite ovdje.
Odgovor ćemo objaviti na ovoj stranici u roku od mjesec dana.

   


Odgovori na vaša pitanja

 

Poštovana,
Poštovani, Imam sina 3 god. puni u maju, u 11. mj. je prohodao, i sa godinu i pol je počeo brbljati... i izgovarati ... mama, tata, ajde... Međutim, kako je rastao u 2-goj god. neće više govoriti ni te riječi samo ponekad. Kad hoće sok neće da kaže daj mi, nego uzme flašicu ako stoji na stolu i nosi nekom u ruke da mu da a on neće da drži u ruci. Kad ga pitamo nešto npr. šta je to (auto) uopće ne reaguje i ne odgovara, niti želi pokazati. S 6 mj. ga je počela čuvati teta a kao beba je bio baš miran i tih, međutim kako su nastali ovi problemi s 2 god. smo ga upisali u vrtić jer smo posjetili logopeda i savjetovao je da bude sa svojim vršnjacima. Nekih većih pomaka nema a 6 mj. je već u vrtiću. Najviše voli sam da se igra, i što hoće on to hoće po svaku cijenu, a da se igra sa drugom djecom neće. Kad je počeo sjediti i gledati crtiće i pjesmice na laptopu, dok gleda ono što mu se sviđa reagira osmjehom ili rukicama tapše, a nešto što mu se ne sviđa neće da gleda. Sad se već igra s onom igračkom kvadratići, trokutići, krugovi, to zna da stavi gdje koje ide na postolje, boje još ne raspoznaje, ili kad ga pitam pokaži macu, ni to ne zna, a kad ga pitam kako kaže maca i ja kažem mjau on se samo nasmije,ali neće ponoviti. Trenutno kaže lijepo ćao, uj,uj, kad se udari, a li ne ponavlja kad ga stimulišeno. Išli smo i na pregled kod OTR. Jer su bile česte upale uha, sluh je zadovoljavajući, ali je treći krajnik dijagnosticiran, i evo prije sedam dana je operativno uklonjen i u ušne kanaliće ugrađene neke cjevčice, jer su ti kanalići po riječima OTR oštećeni od tih upala. Molim Vas odgovor jer sam zabrinuta!

Poštovani,
svakako bih vam savjetovala da posjetite logopeda i psihologa da naprave procjenu razvoja djeteta i da što prije krenete sa govorno-jezičnom stimulacijom. Moguće je da su upale uha utjecale na kasniji razvoj govora, a kako ste to sada riješili važno je pravovremeno stimulirati slušanje i usvajanje govora.


Poštovana,
Imam dječaka od dvije godine i 5 mjeseci. Još uvijek ništa ne govori (ponekad mama i skraćenice za auto-ato, ptica-tija..) Razumije sve što mu kažemo, ima kontakt očima, voli da se igra sa starijom djecom, ide u vrtić. Vaspitačice kažu da je dobar u vrtiću. Bili smo kod pedijatra - kaže da sačekamo do dvije i po godine pa onda da da upute za psihologa, logopeda.. Voli da gleda crtiće, veoma je veseo.. Ali ne govori. Svi mi kažu da se previše opterećujem. Imate li vi neki savjet. Veliki pozdrav.

Poštovani,
s obzirom da se pedijatar i odgajateljice (osobe koje su vidjele dijete i poznaju ga) slažu da je sve urednog razvoja, budite mirni. Naravno važno je poticati dijete da što više komunicira. Nudite gestu (i gesta je govor), pa-pa, ima-nema, tu je, to da.... Koristite svaku priliku da se zajedno igrate, prilagodite se njegovim igrama, nastojite ih proširivati (ako se igra autićem, dodajte kutiju-garažu, mehaničarsku radionicu, autopraonicu....pa vozite brrrmmm, potičite pogled i zadržavajte pažnju). Kada dijete prijeđe na drugu aktivnost, kocke, opet ga slijedimo, i govorom pratimo igru.


Poštovana,
može li se korigirati izgovaranje slova "r" kod djeteta starog 8.g. Postoje li vježbe koje mogu pomoći?

Poštovani,
može, imala sam klijente i s 18 godina koji su usvojili pravilan izgovor glasa R. Postoje logopedske vježbe kroz koje vas vodi logoped korak po korak, pa je najbolje da potražite iskusnog logopeda.


Molim Vas za pomoć,
moje dijete od skoro 4 godine (za mjesec dana će napuniti 4 godine) kad nešto priča ne gleda me u oči već nekud sa strane. Kad ju opomenem da kad mi nešto priča da me mora gledati u oči, kratko pogleda ali joj pogled opet ode u stranu. To traje već neko vrijeme. Kasno je počela pričati, tek s tri godine. Sad priča sve. Je li to prolazna faza ili pak trebamo potražiti stručnu pomoć? Lp, veliko hvala.

Poštovana,
važno je da dijete razumije, govori, komunicira. Dio komunikacije je i kontakt očima sa sugovornikom. S obzirom da ne navodite poteškoće oko govora i razumijevanja ne uviđam potrebu za stručnom pomoći. I dalje je podržavajte u ostvarivanju kontaka očima, a ako vaša zabrinutost ne prestane, potražite stručno mišljenje logopeda i psihologa (da budete mirni i možete adekvatno odgovarati na potrebe djeteta).


Molim Vas, da mi date savjet. Imam kćer koja za 3 mj. puni 5 godina. Od njene 2 god. sam primjetila, da ne sustiže drugu djecu u govoru, shvaćanju, nije bila komunikativna, plašljiva je bila za svaku sitnicu, nije podnosila promjene, neko vrijeme se nije čak ni na ime odazivala, izbjegava kontakt očima. Prije 7 mj. sam posjetila logopeda s namjerom da joj poboljšam govor, koji je inače bio nikakav (znala je izgovoriti ukupno do 20-ak riječi). Nekoliko puta sam posjetila logopeda, no moja kćerka od prve do posljednje posjete nije izdržala ni 3min (nije htjela sudjelovati). Posjetile smo psihologa (nije bio dječji) ona je napisala mišljenje, da ima crte spektra autizma, da idemo dalje kod drugih ustanova (za rani razvoj). Predložila nam je vrtić, kako bi se što više socijalizirala i poticala svoje motorike. Vrtić pohađa već 7 mj, ogromna je razlika, druželjubljiva je, ima veliko znanje i mnogo bogatiji riječnik. U stanju je naučiti pjesmicu napamet ali uz pjevanje. Prije nekoliko dana smo ponovo posjetile logopeda. Reakcija je otprilike ista, nije htjela sudjelovati pa nam je predložio, da posjetimo dječjeg psihologa. Danas smo bili kod njega i citiram njegovu anamnezu: "Postoje znaci mentalne nezrelosti u pojedinim područjima, slabija istrajnost mentalnog napora, remećenje pažnje. Elementi introvernosti. Raditi sa njom u objašnjenju pojmova uz logično povezivanje. Razvijati socijalizaciju. Potrebna podrška u konverzaciji."
Molim vas da me savjetujete, koje vježbe, na koji način da vježbamo, ne znam odakle bi počela. Da li postoji kakva knjiga ili vježbe za takav problem.
Logopeda posjećujemo tek za 10 dana a psihologa za 7 dana. Unaprijed hvala!

Poštovana,
važno je intenzivno vježbati s djetetom na području komunikacije, socijalizacije, jezično-govornog razvoja, vizuo-motorne koordinacije. Širiti rječnik i poticati je na način da je izlažete različitim situacijama, od druženja s djecom do odlazaka u dućan, restoran..... Na raspolaganju su vam brojne vježbenice za predškolsku dob. Pa krenite od jednostavnijih prilagođenijih mlađoj dobi i po napretku nudite teže zadatke. Svakako imajte na umu da dijete najviše i najlakše uči kroz igru i kretanje. Puno se igrajte vani. Zatim društvene igre tipa memori, čovječe ne ljuti se..... odlične su za cjelokupni razvoj. Znači imajte na umu da potičete i podučavate, ali najviše kroz igru.


Poštovana,
molim vas da mi odgovorite na pitanje. Moj sin ima 2.8 mj, oduvijek je bio mirniji i kao beba je bio miran, e sad, mene su uplašili pojedinci koji mi govore da nije u redu da mi sin ne sklapa rečenice, od nekih 5 ili više riječi. On sve zna i sve razumije, mama, tata, baka, deda, seka, sva imena od porodice zna, ćuko, maca, voz...zna da broji do 10, zna sve boje, sve životinje i kako se glasaju. I na engleskom to zna, sva motorna vozila, zna šta je krevet, čaša.....sve predmete zna... Ali jedino što ne sklapa rečenice. On kaže "mama vani amo" "kiša pada" "tata ošo pofo" (tata otišao na posao) i tako te kratke rečenice hoće reći ali ne duže. Zna da se igra i da traži šta mu treba, a kad ga ja ne razumem šta hoće, uzme me za ruku i pokaže mi ili me odvede do tog što mu treba. I da još ima svoj jezik koji ja ne razumem sve. Da li je to u redu? Doktorica mi je rekla da je sve u redu ali da je on lijen, jer je sve njemu portreba. Molim vas odgovor i izvinite na dugom postu.

 

Poštovani,
prema vašem opisu slažem se da se radi o urednom razvoju. U ovoj dobi važno je da ima rečenicu, barem od dva elementa, znači dvije riječi, a proširuje se postupno. Rječnik je u skladu s dobi. Razumijevanje je bolje od samog govora, što je uredno za dob. Dijete komunicira, govorom i gestom, znači daje vam do znanja što mu treba i želi. Izgovor glasova je u razvoju i slijedi njihov intenzivni razvoj do 5.godine. Budite mirni, igrajte se i pružajte dobar govorni model.


Poštovana,

Imam dječaka 4god. 3mj. normalno mogu razgovarati s njim, čak je jako komunikativan kako sa nama u obitelji tako i sa ljudima koje prvi puta susreće. Problem je u tome što ne razlikuje rodove u govoru. Kada ga ispravim tj. Nakon što pogrešno kaže pitam ga npr. Da li je ta osoba muško ili žensko, tada se sam ispravi! Ali spontano uopće ne razlikuje rodove.
Zanima me da li je to normalno za njegovu dob?

Inače počeo je koristiti prve riječi sa cca 1.5 god. govor se nadalje normalno razvijao. Ali paralelno sa hrvatskim govorio je i engleski koji je učio preko crtića. Kada sam primjetila da govori engleski i sama sam to poticala u početku npr. na način da bi kod čitanja slikovnica sa prvim riječima ga pitala i hrvatski i engleski. Sada mu već mogu postaviti pitanje na engleskom na koje dobijem odgovor kao manje složenu rečenicu. Od samog početka je znao razliku. Isto tako bih napomenula da crtiće ne gleda previše ali isključivo na engleskom jer ne želi na hr. Svakodnevno čitamo knjige i puno razgovaramo sa njim. Jer i sam je po prirodi takav. Dosta je koncentriran i sam traži da mu čitam. Takodjer zna i sva slova ali ne zna čitati riječi. Sve mi se čini normalno za njegovu dob ali jednostavno ne primjetim nikakvog pomaka kod korištenja rodova! Hvala unaprijed na odgovoru!

 

Poštovana,

nastavite i dalje kako ste krenuli osvještavati i podučavati vaše dijete u korištenju rodova. Baza materinskog jezika, rječnik i gramatika intenzivno se razvijaju unutar 3. i 5. godine djetetovog života, tako da su uočene teškoće razvojne prirode. Što znači da će s poticanjem, dijete usvojiti pravilno jezično označavanje rodova. Moguće je da je dvojezični razvoj malo omeo usvajanje materinskog jezika. Kod djece koja su jezično urednog razvoja, to nije nikakav problem. Dvojezičnost blago uspori usvajanje nekih jezičnih konstrukcija, ali ga bitno ne narušava.


Poštovana,
molim Vas da mi odgovorite na pitanje - moj sim ima 4,2 godine, progovorio je kasno i jos uvijek ne izgovora neka slova kao sto su, L,LJ,Ž,Z,NJ,Č,R. Ostala slova zna lijepo izgovoriti ali kada treba izgovoriti riječ onda ih ne kaze pravilno, Npr: tata je taka, voda je goga i sl. Ne znam da li je u pitanju neki veci problem, umazenost ili nesto trece. Inace napominjem da ima zadovoljavajući fond riječi, u zadnje vrijeme sastavlja recenice od po nekoliko rijeci, motorika je odlična i može se s njim komuminicirati, stalno nesto zapitkuje, ali uglavnom ga možemo razumijeti samo mi ukucani. Napominjem da ide u vrtic i da je u stalnom kontaku sa drugom djecom. Ide kod logopeda 1 sedmicno (jer kazu da je to dovoljno za njegov uzrast) ali se ne vidi neki znacajan napredak. Molim Vas za savjet i mišljenje. Unaprijed hvala!

 

Poštovani,
s obzirom da je kasnije progovorio glasići se još uvijek "poliraju". Dijete pokušajem - pogreškom i naravno vašim ispravnim modelom usvaja pravilan način govora. Iz vašeg opisa samo bih možda skrenula veću pažnju na glasove K,G koje nesustavno mijenja glasovima T,D (tata-taka, voda-goga). K,G,T,D su glasovi koji se vrlo rano javljaju u izgovoru djece, već od 1. godine života, pa bi i njih prvo trebalo intezivnije stimulirati. Igrajte s riječima s tim glasovima što češće. Koliko često polaziti logopedske vježbe određuje logoped koji dijete čuje, vidi i poznaje.


Poštovana,

molila bi vaše mišljenje - treba li moja djevojčica stara godinu i pol stručnu pomoć (defektolog, logoped, psiholog). Navest ću
ovdje neke stvari iz njenog ponašanja, a tražim vaš savjet jer mi je s njom često teško i ne znam kako se postavit, a uz to sam trudna i strah me kako ce to sve izgledati kad se za par mjeseci rodi nova beba. Ono što je po meni pozitivno je što razumije što joj se govori. Maše pri odlasku, šalje puse, plješće, obožava plesati. Pokušava jesti žlicom, voli šarati po papiru, zna pokazati nos, pupak i pikolinu. Izražava emocije, oponaša grimase i zvukove. Mazi se prije spavanja i kad se probudi, odaziva se na ime, želi sudjelovati u kuhanju, stavljenju posuđa i odjeće u perilicu, pranju zubi. Voli djecu, raduje se i uzbuđena je kad joj dođu drage osobe. Motorika joj je odlučna; prohodala sa 10 mjeseci, zna se čuvati od pada, baca i nogom gura loptu, penje se sama uz stepenice i sve pokušava sama otvorit. Kod spuštanja niz stepenice traži moju pomoć- pruža mi ruku, daje mi stvari da joj otvorim ako sama ne može, pokazuje što želi ili me odvede do stvari koju želi. Moram naglasiti da sve ovo radi kada i kako hoće, moje nastojanje da nešto ponovi ili napravi kad ja želim skoro nikad ne urodi plodom. Ono što me zabrinjava je sljedeće: Skoro ništa ne govori osim; mama, tata, baba, dida, daj, moja, ne, da. Kad nešto želi pokaže prema tome i vrišti ili glasno ponavlja mama mama. Donese bocu da joj napunim i vrišti, nikako neće da ponovi voda ili piti. Ne ponavlja riječi ali nekad ponavlja intonaciju moje izgovorene riječi na svom jeziku. Ne jede za stolom, ako želim da nešto pojede moram joj davati uz gledanje 2-3 crtića koje voli gledati. Sve je kratko zanima, brzo prelazi na novu zanimaciju. Rijetko se igra sama, uvjek netko mora biti u blizini. Stalno me vuče za ruku i traži da sudjelujem u njenim aktivnostima i ispunjavam joj ono što ona želi (npr. otvaranje ulaznih vrata). Ima često ispade bjesa, često na zabranu ili neispunjavanje njenog zahtjeva vrišti, baci krivu stvar koju sam joj dala umjesto one koju je htjela, baci se na pod uz vrištanje. Ignorira kad joj ne odgovara moja zapovjed (npr. dođi mami da presvučemo pelenu), a sluša kad joj odgovara. Rjetko kada pokaže ili donese stvar koju želim, uz iznimku ako je nešto baš zanima. Imam osjećaj da je često frustrirana jer ne može izrazit što želi, a još više jer ne dobije što želi. Stranice slikovnice samo vrti i oponaša moje pokazivanje prstom, ali toliko brzo vrti da mi ne dozvoli da joj imenujem stvari iz slikovnice. Ne ponavlja glasanje životinja. Ne mogu joj nešto objasnit pa da me ona posluša, samo radi ono što želi i kada to želi. Muž je zaključio da smo je samo razmazili, al ne mogu se baš složiti s tim jer ona ima reda- jede, spava, igra se u približno isto vrijeme svaki dan, ne kupujem joj razne nepotrebne stvari i igračke, neke joj stvari dozvolim, ali ne ispunjavam dosta njenih zahtjeva što i završava vrištanjem. Probala sam razne pristupe za sada najbolje djeluje da ju pustim da se izvrišti i ostanem u njenoj blizini ili pričekam da se smiri. Skupljanje šakica i crvenilo od bjesa je počelo s nekih 10 mjeseci, do tad je bila beba koja se stalno smijala. Prošli smo faze sa više i sa manje takvih ispada, al sad me brine rođenje nove bebe jer
moja djevojčica traži punu pažnju i posvećenost a ja joj to neću moći dati. Molila bi vas mišljenje i savjet. Hvala.

 

Poštovana,

iz vašeg opisa zaključujem da vaše dijete razumije, komunicira i govori nekoliko riječi, što se smatra urednim za njezinu dob. Ono što bi trebalo poticati je pažnja, da se duže zadrži na nekom zadatku. Razumljiv mi je vaš strah radi dolaska nove bebe i povećane potrebe vaše prve djevojčice. Za početak bi možda bilo najbolje da se obratite dječjem psihologu da zajedno s vama i djetetom, procjeni eventualnu potrebu za nekim oblikom dodatne intervencije (logoped, defektolog)?, a također i da vas uputi kako da je pripremite za dolazak nove bebe.Također razmaziti nije pružati djetetu pažnju, dodir, ljubav, nego činiti umjesto njega stvari za koje je ono doraslo (ako može sama uzeti igračku, neka to i učini, osim ako niste u nekoj igri koja to podrazumijeva, ali i onda tražite da na neki način da znak da to želi, gestom ili govorom, a ne samo vrištanjem). Nagrada mora ići za pozitivna i željena ponašanja.


Poštovana,

imam dječaka 5,5 godina koji je propričao dosta kasno kad je napunio 4 god. Na hrvatskom je govorio rečenice s 3 riječi a na eng 7-8 riječi. Živimo u Hrvatskoj i engleski je naučio pomoću baby tv. S 5 god je krenuo kod logopeda ali do tad je pričao i razumio dosta s tim da mu gramatika nije uvijek bila ispravna, kako vrijeme ide on uči, jako je pametan i svakim danom je sve bolje. Što se tiće znanja daleko je iznad svojih vršnjaka a što se tiče govora kasni. Trenutno nema problema kod razgovora ali kad prepričava, raspored rijeći mu se zna pomiješati. Zanima me, na osnovu vašeg iskustva da li će se do škole govor popraviti do kraja i neće imati problema ili je to nešto što s čim će cijeli život imati poteškoće? Osim što ide 1 mj logopedu, ne ide ni na šta drugo, jer su rekli da ne treba i sad se ja bojim da ga se ne zavuče. Ja radim s njim šta znam, ide u vrtić ali to je sve. Ne znam da li je dovoljno. I idemo 1 god kod rehabilitatora, psihologa na procjenu. Srdačan pozdrav!!!
 

Poštovana,

vaše dijete je prema opisu dvojezično, s time da mu je prvi jezik "izgleda" engleski. Dijete će kroz neko vrijeme "ispolirati" i hrvatsku gramatiku, to vrijeme može biti i do dvije godine.

Važno mu je puno pričati i čitati, dovoditi ga u situacije da koristi hrvatski jezik.


Poštovana,

Imam kćerku 3 godine i mjesec dana. Relativno razumije sve što joj se kaže. Ali jako slabo priča. Zna mama (do skoro je i babe zvala mama, sad nekad baba neka mama) tata, deda, daj, neću, izvolite, hvala, maca, zdravo, čitaj). A ima i neke što skraćuje kao laku noć (noć), dobar dan (nekad kaže dobar nekad dan, ujak (ujo), crtani (crtai), muzika (ka). Zna imitirati kravu, psa, macu ostale kao da joj nisu zanimljive i brzo odustane. Inače slabo se igra igračkama. Ponekad vozi kolica za bebe. Voli skakati. Voli šarati olovkom u svesku i da joj se crta. Da joj čitam knjigu ali i to svega po 5 min, ali često na dan. Više voli muziku da sluša i gleda crtani. Zna da kaze Maša i Pepa Prase. Uhvatim je ponekda da ponavlja riječ neku iz crtanog. I dosta priča na nekom svom jeziku. Od pjesmica što pjevamo dječjih ona pjeva ali na svoj način. Melodiju kao da prati a ja od toga razumijem svega ringe raja paja cuc. Inače ne nosi pelene već 4 mjeseca. Djecu voli ali se igra malo s njima. Ako skaču igra se i smije. Kad trče to joj je isto smiješno. Ali se ne igra igračkama. Slabo slaže kocke i to je ne zanima puno. Slabo sastavlja ali voli da rastavi. Jednu ili dvije složi i odustaje. Ali zato bi na tablet ili telefon po 2 sata. Sama nađe što hoće i sluša pretežno muziku i crtani. Izvinite na dugom postu. Molim vas za stručno mišljenje. Hvala unaprijed na odgovoru.
 

Poštovana,

djetetu od 3. godine sigurno je motorički lakše, a i zanimljivije vući prstić po ekranu tableta, nego uložiti trud u gradnju tornjića kockama. Radite onaj dio koji voli, gradite vi, uz poneku kocku koju stavi ona, pa neka ruši, jer je to veseli. Cilj je privući je u igru, da bude privlačno i uzbudljivo (na tabletu stalno nešto skače, žmirka, pjeva....).


Poštovana,

našem sinu su 4 godine. Problem su nam govor i komunikacija. Točnije, problem nam je hrvatski jezik. Živimo u maloj sredini, on je jedinac i nemamo ni puno djece oko sebe. Sin je dosta bio izložen slušanju i nešto manje gledanju engleskog jezika, pjesmica i crtića te u igri sam. Motorički se odlično razvijao, prohodao s 9 mj, svakodnevno je provodio vrijeme vani, u parku, na biciklu, u šetnjama, fizički izuzetno spretno i sposobno dijete. Didaktičke igračke u kratkom roku prokuži i bez problema rješava. Fina motorika mu je također
izvrsno razvijena.

Problem je u tome što do dvije godine nije progovarao, tek pokoje mama i glasanje životinja. Sve nam je pokazivao gestama, prstićima... Onda je sa 2,5 god progovorio na engleskom. Prvo pokoja riječ, pa svaki dan sve više. Zaboravila sam napomenuti da smo svi oko njega iz hrvatskog govornog područja. U godinu dana mu je fond engleskih riječi dosegao 200-tinjak. Alphabet cijeli sa razumijevanjem, mala i velika slova pročita, čak i speluje riječi. Broji do sto, ne redosljedom nabubano napamet nego kad vidi broj, npr na reklami cijena 49,99 on ga kaže na engleskom. Geometrijske likove, boje, voće, povrće, životinje. Fond pjesmica je ogroman, i sve izgovoreno na čistom engleskom jeziku, gramatički i fonetički točnom.

U svemu tome se pojavio problem komunikacije. On kao dijete sa takvim izgovorom se izgubio u igri sa djecom. U parku gdje se penju, skaču, spuštaju toboganom je sve u redu, čeka svoj red, pažljiv je, ne gura se. Ali tu i nema neke velike komunikacije. Međutim, kad je to igra negdje u kući s igračkama, on se igra za sebe, ili kod drugih istražuje ali se ne uključuje u konkretnu igru sa drugom djecom... Tek prije 3 mj je krenuo u vrtić. U početku je bilo problema, prvih mjesec dana. Period prilagodbe je prošao, tete su zadovoljne njime, surađuje u svemu, pažljiv je prema manjoj djeci, sa tetom sve više komunicira i sve više izgovara hrvatske riječi i sklapa rečenice. Ona provodi individualne vježbe s njim i napredak je vidljiv. I s djecom sve više komunicira mada teta kaže da ga oni još ne razumiju potpuno.
Slova izgovara sva, č,ć,š,ž... Boje, brojanje do 20, likove, sve zna na hrvatskom... s poznatima uspostavlja kontakt očima.

Danas nas je naš liječnik obiteljske prakse,kod kojeg sin ima karton od rođenja, vidio prvi put nakon zadnje redovne vakcine. Postavio mu je pitanje koliko ima godina i on je rekao četiri godine i pokazao prstićima. Kad ga je pitao kako se zove, sin je zvirlao okolo po ordinaciji u kojoj je prvi put i sve ga zanima i promrmljao svoje ime. Dobili smo uputnicu za logopeda, naš liječnik je to onako pomalo panično doživio i unervozio i nas. Razumijem ja da moje dijete u izgovoru hrvatskih riječi ima naglasak i zvuče neobično nekome tko ga ne čuje često i naravno da ćemo logopedu otići i gdje god bude trebalo.

Zanima me Vaše mišljenje o slučaju, da li ste se kao logoped susreli s ovakvim ili sličnim situacijama, što nam preporučate za dalje, da li imate preporuku za neku literaturu koja bi nam pomogla u daljnjem radu?
 

Poštovana,

srećem se s takvom djecom, prilično često, engleski više nije strani jezik, on postaje drugi jezik jer je stalno oko nas, slušamo ga na svim mjestima. Imam i djecu koja su usvojila i savršeni izgovor njemačkog jezika, iako roditelji nisu znali ni riječi.

Uglavnom, sviđa mi se ovaj dio s individualnim radom s djetetom, i sami ste primijetili napredak. To je važno. Logoped će procijeniti govorno jezični razvoj i najbolje vas savjetovati što i kako dalje.


Poštovani,

imam sina od uskoro 4 god. Uredan razvoj osim govora. Govori sve s jednom do dvije riječi. Na moje inzistiranje išli psihologu. U okvirima je svoje generacije, ali je u svom svijetu. Rekla je za godinu dana kod logopeda ako se ne popravi. Ja sam ga odvela odmah privatno i gospođa kaže problem kontakta očima i ne doživljavanja ničeg osim onoga što mu se sviđa. Rekla je da ga naučim da sluša i da me gleda u oči. On je bio pospan i zaspao kod nje. Odmah sam počela s njenim uputama i on me odmah i počeo slušati, donesi, odnesi, pokupi, obuci, spremi. Ne odupire se. Vodim ga idući tjedan u Suvag na procjenu razumjevanja. To je ono što me muči, osim govora. On nikad ne pita zašto? Kako? I ni ne odgovara na ta pitanja. U 9.mj. kreće u vrtić. Do sada nije imao puno kontakta sa svojim vršnajcima. Puno je gledao
crtiće, više mu ne damo. Raspoznaje boje, boja unutar crta bojanku, crta čiča glišu dosta pravilno, brojeve zna, ali nism sigurna da razumije brojanje. Tricikl ne vozi, neće ni da sjedne na njega. Ono što me muči je može li on uz rad dostići djecu svoje dobi u govoru i razumjevanju? Unaprijed Vam hvala!

 


Poštovana,

važno je polako, ali svakodnevno stimulirati jezično govorni razvoj, i sigurna sam da rezultati neće izostati. Pratite pomake, ali isključivo na njega samoga.


Poštovana,

imam sina starog 3godine i 3mjeseca, koji ima problem izgovora pojedinih slova. Idem redom: č, dž, đ, f, g, h, k, l, lj, nj, r, s, š, z, ž. Što znači točno pola abecede ne može izgovoriti. Slova koja jedva izgovori (da liče na to slovo) su c, ć, š - u slučaju kad treba izgovorit šššš to protisne kroz zube. Stvar je u tome što živimo u Njemačkoj, logopedu ga mogu odvesti samo na savjetovanje i eventualno jednu terapiju u toku godišnjeg odmora. Dajte mi neki savjet što da napravim! Da li mi sami možemo koristiti neke vježbe, da li postoje neki cd-ovi, knjige bilo što da me usmjeri kako da pomognem djetetu.

Povremeno ga ispravim u govoru, sjednemo vježbati slovo po slovo i riječ po riječ, ali nije baš zainteresiran, brzo mu dosadi i neće uopće da odgovori jer se stidi kad vidi da ne zna izgovoriti. Nadam se brzom odgovoru. Unaprijed hvala.
 

Poštovana,

niste mi naveli da li s djetetom govorite njemački ili hrvatski?
Uglavnom u ovoj dobi se igrajte, dijete nije spremno za klasično podučavanje, sjedni, slušaj i ponavljaj.

Pričajte sve što radite, pjevajte, čitajte mu priče.... usmjerite se na ono što može i od toga gradite. Tražite ga da u igri, pričanju, ponovi za vama lakše riječi. Igrajte se oponašanja glasanja životinja, igrajte se govornim organima, pušite mjehuriće od sapunice, pušite u zviždaljke, frulice, pijte na slamčicu....


Poštovanje!

Kćerka mi je stara 3 godine i 9 mjeseci. Ima ogroman fond riječi, broji do 20, raspoznaje boje, slova, oblike, pomalo čita, zna napisati svoje ime. Jako brzo pamti, zna mnogo pjesmica, međutim, brine me komunikacija jedan na jedan. Istina, veseli se djeci, novim ljudima, promrmlja ima nešto itd, međutim nema pravog razgovora. Nema rečenice, osim mojih ponovljenih rečenica (doduše koristi ih u pravim situacijama). Koliko primjećujem, dobro razumije pitanja i naloge, na pitanja odgovori jednom riječju i eventualno nekom gestom da dopuni odgovor. Kako potaknuti pravu komunikaciju, da mi npr.kaže vidjela sam to i to, boli me to i to itd.? Sada sve što izražava, izražava manje više jednom riječi, kad je žedna- sok, gladna- ručati, pospana- spavati. Unaprijed hvala.
 

Poštovana,

govor se mijenja prema zahtjevu okoline. Kada vaše dijete kaže "sok", vi recite i tražite da ona ponovi za vama "Mama, daj mi sok.". Ako dijete na samu riječ dobije što treba, nema potrebe mijenjati svoj izričaj. Vaš pristup njezinu govornom izražavanju treba biti u smislu, "preoblikuj, proširi, ponovi". Znači rečenicu ste oblikovali, proširi i tražite da je ponovi.


Poštovana,

imam kćerku koja u julu puni 8 godina,ide u 2. razred. Još uvijek ne govori gramatički ispravno, miješa padeže, ima poteškoće sa sastavljanjem rečenica. Kad je krenula u prvi razred nije trebala kod logopeda, pravilno izgovara slova. Tehnika čitanja i pisanja je dobra. Molila bih Vas da me uputite šta da radim. Unaprijed hvala!
 

Poštovana,

mislim da bi najbolje bilo da posjetite logopeda koji će napraviti procjenu jezičnog izražavanja vašeg djeteta. Logopedi se uz govor, čitanje i pisanje bave i jezikom kao sustavom ( pojednostavljeno - gramatika, rječnik, način govornog komuniciranja...). Možda će biti potrebne logopedske vježbe sustavnog podučavanja materinskog jezika. Dijete se ponaša prema materinskom jeziku kao prema stranom jeziku (može se raditi o posebnim jezičnim teškoćama?), dijete je uredne inteligencije, ali ima poteškoće s usvajanjem i primjenom jezičnih oblika.


Poštovana,

imam djevojčicu od nepunih 5 godina. Unazad pola godine počela je ponavljati početak rečenice a ponekad i cijelu rečenicu i po nekoliko puta. Ako je slučajno prekinemo čak i samo potvrdnim klimanjem glave naljuti se i mora krenuti ispočetka. S dvije godine izgubila je obje jedinice ali unatoč tome sve glasove pravilno izgovara. Imala je i česte upale uha ali zadnji nalaz sluha je uredan. Ponekad dok mi priča pita me čujem li je. U obitelji imamo slučajeva mucanja ali ne jakog. Mene zapravo buni je li ovo uopće mucanje ili postoji neki drugi problem. U obitelji nema nikakvih stresova ni novih situacija. Ima stariju sestru 9.god. Rado ide u vrtić i ima jako dobre tete. Molila bih Vas za stručno mišljenje.Unaprijed zahvaljujem na odgovoru.
 

Poštovana,

vjerojatno se radi o razvojnom mucanju, koje se često javlja u ovoj dobi. Važno je ne opominjati dijete ni skretati pozornost na govor. Mirno je saslušajte, dajte joj vremena koliko treba, bez prekidanja i pomaganja da dovrši rečenicu. Govor i jezik (rječnik, gramatika..) se "poliraju" pa ponekad dijete još nije sigurno na koji način reći što želi, a ima puno toga za reći. Stoga se javljaju "zastoji, stanke" u govoru. Ako takvo govorno ponašanje potraje duže od 6.mj potražite mišljenje logopeda, ili prije ako se govor "pogorša".


Poštovana,

ja sam samohrana majka curice koja je napunila šest god. Bile smo na sistematskom pregledu za upis u prvi razred, unutra smo bili kod doktorice od 11 do 12 i 30 sati. Pričala je s djetetom ali djetetu je koncetracija pala i iako sam joj predala sve nalaze od logopeda i psihologa da bi ona na kraju rekla da sumnja da je dijete hiperaktivno. Na to sam ja rekla da sam s djetetom posjetila i školu i da je u školi gledala predstavu koja je trajala od 11 do 12 sati i da nije ni trepnula i da je bila na miru. Posjetili smo i psihologa koji je rekao da mi dijete nije spremno za školu. Isto tako i tete iz vrtića se ne bi složile da je dijete hiperaktivno jer lijepo sluša u vrtiću bilo da čitaju ili bilo što. Na kraju mi je psiholog rekao da bi trebala ići kod defektologa samo je rekla da ne zna gdje se nalaze u Rijeci. Da li bi bilo dobro da odem kod neuropedijatra. Potreban mi je hitan odgovor.
 

Poštovana,

svakako bi bilo dobro da dobijete i mišljenje neuropedijatra, da i on sa svoje strane vidi imali li potrebe za odgodom il ne. Ako je u interesu djeteta odgoda u ovoj dobi može jako olakšati sam početak školovanja, a time utječe i na cjelokupni obrazovni razvoj. Dijete će biti koncentriranije, s više pažnje će učiti, biti će lakše djetetu i vama. To nije odluka koja se donosi "naprečac" i zaista je važno imati mišljenja različitih stručnjaka.


Poštovana,

Dječak star 21 mjesec, ne umije izgovoriti niti jednu riječ, pri tome vrlo uspješno razumije govor (verbalno obraćanje), značenje riječi, upite da pokaže predmet i sl. Komunicira sa okolinom koristeći geste, mimiku i nerartikulisane zvukove poput mumlanja, pokazuje rukama na sebe i okolinu... Molim Vas za stručni komentar. Unaprijed Vam se zahvaljujem!
 

Poštovana,

važno je da dijete razumije i komunicira s okolinom, i to je dobro. S obzirom da još ne izgovara riječ ili riječi, bilo bi dobro da u dogovoru s pedijatrom provjerite sluh (ako još niste?), provjerite pokretljivost govornih organa (kakvi su pokreti jezika, provjerite podjezičnu resicu - frenulum, da nije prekratka, da li žvače krutu hranu, pije na cjevčicu, čašu, puše mjehuriće od sapunice.....). Naravno posavjetujte se s logopedom, kako poticati govorne zvukove, od jednostavnijih (npr. glasanje životinja, slogovi, vau-vau, ko-ko, ga-ga, mu-mu.....,). Nudite kratke riječi, tu, to, daj, da, ne, još....

Po potrebi potražite i mišljenje psihologa, vezano uz savjete oko usmjerene pažnje, koncentracije, učenja.



Poštovana,

imam kćerku koja u martu puni 4 godine. Ide kod logopeda 3 meseca 3 puta nedeljno. Dijagnoza - senzorna disfazija. Trenutno stanje - dosta se popravio fond reči, bolja komunikacija sa okolinom, igra se s drugom decom. Problem- agramatičan govor, za sebe govori u drugom licu (a meni se obraća sa Ja jer tako čuje od mene). Da li će to doći spontano nakon određenog vremena kada joj se govor popravi uopšteno ili treba da insistiram na ispravljanju. Iskreno, ne znam kako da joj objasnim da za sebe treba da kaže Ja, a za mene TI. Unapred hvala!

 

Poštovani,

govor se sad tek razvija, i između 3. i 5. godine dijete će postupno usvajati različite gramatičke oblike i biti će uspješnije u tome.
Ispravljajte je, na način da vi njezinu pogrešnu izjavu preblikujte, proširite i tražite je da ponovi, ako može. Ako ne može ponoviti dovoljno je, da za početak, samo sluša-čuje kako bi govor trebao ispravno zvučati. Što se tiče zamjenica ja-ti, upotrijebite gestu, neka rukom pokazuje na sebe, govoreći ja, ako ne zna, vi svojom rukom uzmite njezinu i prislonite je na nju, izgovarajući ja, i obrnuto za ti.


Poštovana,

imam dječaka koji u kolovozu puni 7.godina i školski je obaveznik. Molim Vas da mi kažete da li je normalno da predlažu odgodu upisa u prvi razred ako dijete ima 7. godina i normalno izvršava sve svoje zadatke, samo se oblači i obuje i sve zna i razumije šta mu se kaže. Problem je u tome što vrtički psiholog misli da još nije za školu jer se smije ali on je nasmijan po prirodi i vedre duše i da se igra tj. zaigran. Ako izvršava svoje zadatke ja ne vidim problem. Malo mi nema smisla da bi djete sa 8. godina tek krenulo u prvi razred. Molim Vas pomozite šta da radim.

 

Poštovana,

porazgovarajte još jednom s psihologinjom, a ujedno i zatražite mišljenje teta iz grupe, one najbolje poznaju dijete i mogu ga vidjeti u odnosu na njegove vršnjake. Odgode se ne rade samo zbog poteškoća učenja, presudna za školu je i emocionalna zrelost, ponekad čak i važnija za postizanje dobrih obrazovnih rezultata. Ako nakon razgovora i dalje niste sigurni u odluku vrtića, potražite i drugo mišljenje da bi bili sigurni što je najbolje za vaše dijete.


Poštovana,

Imam dječaka od 4 g i 8 mj. Naime,njegov jedini interes su igre, kao lovice, igre auticima i sl., želim reći kako uopće nije zainteresiran za crtanje, pisanje ili učenje slova. Ja pokušavam s njim raditi i ponekad se čak i zainteresira ali nakratko pa ga ne želim forsirati. Boje raspoznaje, broji do 10. Molila bih Vaše mišljenje, da li je problem to što on još uvijek crta 'punoglavce' i to što ne zna napisati svoje ime, jer tete u vrtiću smatraju kako je to problem što se on ne zna potpisati. Unaprijed hvala vam na savjetu i srdačan pozdrav!
 

Poštovana,
iz iskustva često srećem tako živahniju djecu, koja nemaju vremena sjediti i biti usmjereni na nešto što je njima"sporo". Obično se "probude" prije škole, oko 6. do 6.5 godine. Važno je razvijati jezično znanje, širiti pasivan i aktivan rječnik, što je kasnije direktno povezano sa sposobnostima vještine čitanja i akademskim uspjehom. Ruku možete vježbati i kroz igre tipa puzzle, rezanja škarama, košarka, igre plastelinom.. Vježbajte precepciju i usmjerenost na zadatak kroz zadatke nađi isto (upari iste čarape), pronađi različito....svakodnevne aktivnosti.

Forisiranje je zapravo kontraproduktivno, budite kreativni u malim, vremenski ograničenim i smišljenim zadacima...


Poštovani,

moja curica koja je napunila 6 god. ima problema s govorom, ne priča čisto, mješa prvo i zadnje slovo i ima problema s slaganjem rečenica. Ide 2 puta mjesečno kod logopeda kojeg plaćamo pola mi a pola grad Bakar, sluh je u redu, čak smo bili i kod logopeda u KBC Rijeka ali samo na razgovoru, ne žele je primiti a u nalazima lijepo piše da je djetetu potrebno više terapija. Ima problema i sa slabom koncetracijom i s jedne stvari skače na drugu stvar. Grafomotorika je slabo razvijena. Inače ja sam svom djetetu i majka i otac, za privatno nemam novaca. Obratila sam se i Slava Raškaj u Rijeci ali mi je rečeno da imaju 20 djece na listi čekanja i da ne garantiraju da će moje dijete upasti bilo gdje. Moja majka prolazila je to sa mnom samo što sam ja imala veći problem kad je sa mnom prošla sve logopede u Rijeci i na kraju je sa mnom završila u Suvagu.
 

Poštovana,

iz vašeg opisa poteškoća zaključujem da se radi o govorno-jezičnim poteškoćama uz nedovoljno razvijenu pažnju i koncentraciju.
Znam da su gužve kod logopeda velike i teško je zadovoljiti sve potrebe. Pokušajte se vi više informirati o načinu rada s djetetom. Svakodnevna vježba od 20 minuta daje odlične rezultate. Zamolite logopeda kod kojeg je vaše dijete da vam objasni na što morate najviše obraćati pažnju, budite prisutni na vježbama kad logoped radi s djetetom, tako ćete najviše naučiti. Pitajte. Educirajte se.


Poštovani,

imam devojčicu od 2,5 godine. Nema veliki fond reči. Ono što za sada izgovara su reči mama, tata, baba, deda, da, ne, neću, jaje, kiša, lav, konj, Bob, Tom, koka, za macu i kuću kaze av,av i mnjau. Kada hoće nešto da nam pokaže ona kaže "mama pogledaj lav, daj to, oću, još. Koristi zamenice ja ti, ovde, tu,ovaj ovo, to. Kada traži vodu kaže "mama oću vof". Kada hoće da joj se uključi crtani kaže "uklju". Koristi još neke reči ali kada čujem neko drugo dete njenog uzrasta shvatam da ona mnogo manje priča. Inače ona nam ispriča neku veoma složenu situaciju, ali je razumemo svaku treću ili četvrtu reč. Što se tiče
razumevanja, sve razume, razume i po tri-četiri složena naloga. Na primer, malopre joj kažem - Lena, ustani, uzmi činiju i idi u kuhinju da ti tata sipa smoki.I ona sve to posluša. Da li treba da posetimo logopeda ili treba da sačekamo do treće godine? Unapred hvala.

 

Poštovani,

za dob od 2,5 godina to je uredan govorno-jezični nalaz, prema onome što ste mi opisali. Dijete prvenstveno sve razumije, uredno komunicira, ima određeni fond riječi koji koristi, više razumije, ima rečenicu.
Možete posjetiti logopeda da vas savjetuje kako da dodatno potičete govor. Najvažnije je da pratite pomak unutar nekoliko tjedana (otprilike do 6), da je u tom periodu dijete naučilo i počinje koristiti nove riječi. Tada možete biti mirni i dalje kroz igru poticati govor.


Poštovani,

imam sina od 5,5 godina. Imao je problema sa trećim krajnikom i zbog toga dolazi i oslabljen sluh, a samim tim i zastoj u razvoju govora. S 3 godine je operirao krajnike i riješili smo i problem sluha i govor je sad jako dobar logopedica kaže u skladu s njegovom dobi. Logopeda posjećujemo isto od treće godine. Izgovara sva slova i rečenice su mu opširne osim što ima poteškoća s prijedlozima i trenutno radimo na tome zajedno s logopedom polako napredujemo. Raspoznaje brojeve i zna brojati, zna i skoro sva slova, odlično crta i jako je komunikativan. Međutim danas me zabrinula teta iz vrtića koja mi je rekla da ga je propitivala nakon pročitane priče i da nije znao niti najosnovnije odgovore i uputila me da se obratim vrtićkom defektologu. Tako da sam se jako zabrinula jer nikad do sad nije bilo nikakvih odstupanja u vrtiću. Inače on meni ispriča svaki dan šta se dešavalo u vrtiću i uvijek mi prepriča svoje doživljaje. Oprostite na ovom podužem postu, pokušala sam na neki način da vam približim našu situaciju i da vas zamolim za mišljenje i savjet. Unaprijed zahvaljujem!!!
 

Poštovani,
važno mi je mišljenje logopeda, naravno i tete. Tete dobro poznaju djecu i prve nam skreću pozornost ako misle da treba. Ali s obzirom da je logoped zadovoljan, a vi niste napisali da se je to dogodilo više puta prilikom čitanja priče, sklonija sam vjerovati da dijete ovaj put nije bilo usmjereno na priču iz nekog razloga (umor, nije mi zanimljiva...usmjeren na igru). Tako da provjerite s defektologom i tetom kroz nekoliko priča i nekoliko različitih situacija.



Poštovani,

majka sam djevojčice od godinu i deset dana. Urednog motoričkog razvoja, prohodala sa 11 mj, prve riječi mama, tata, deda, baba i tete (kao teta) je izgovorila u periodu od 9,5-11 mj. Sa 11 je naprosto prestala pričati te riječi. Odmah ujutro kad se probudi kaže ko, kae, go i pokazuje prstom na neki predmet i tako cijeli dan. Prije je znala i kako se glasa pas, krava, lav, konj, sad joj je sve više-manje lav. Ne znam razlog te regresije. Ne povezujem to s nikakvim šokom, promjenom, novitetom, osim s razvojem samostalnog hoda. Imam dojam kao da je s tim govor u potpunosti njoj postao manje bitan i neinteresantan. Inače je vrckava, vedra, ekstremno aktivna i sva aktivnost u danu se svodi na hodanje (već je i sjedenje i puzanje zanemareno), penjanje na kauč, na krevet, silazak, penjanje na krevet. Na sist. pregledu se pedijatrica malo zabrinula jer sa 12 mj ne priča do 5 riječi. Zar to nisu malo previsoka očekivanja? Inače sam paničar po prirodi i brinulo bi me ovo misljenje, ali ovo zaista smatram pretjeranim. Pogotovo jer dijete zna pokazati moj trbuščić, tatin, svoj, oponaša kako deda kašlje od 6. mj života, izvršava naredbe tipa: uzmi medu i stavi ga u kutiju, donesi loptu, baci ježića.... Jako sam zbunjena odlukom pedijatrice da bi odgodila cijepljenje djeteta da se ne bi netko uhvatio toga da je zbog cjepiva došlo do zastoja u govoru. Pitam se nije li možda malo prerano da pričamo o zastoju? Ili sam pristrana i zaista ima razloga za brigu?
 

Poštovana,

s godinu dana gledamo kako dijete komunicira i razumije. Upotrebljava li gestu, daj, to, tu, pokazuje prstićem, diže ruke za digni me, maše pa-pa, pokazuje nema....time nam daje do znanja da se jezik razvija "iznutra", a kada se ostvare motorički uvjeti dijete i glasno progovara. Tako da je ovaj dio koji ste opisali s razumijevanjem uredan.
U razvoju često vidimo da se u jednom trenutku intenzivno razvija govor, a u drugom kretanje, pa je moguće da je dijete sada intenzivno usmjereno na hod, a "zapostavlja" govor. Ali kako je pedijatrica ta koja je vidjela dijete, da bi bili mirni najbolje je da obavite eventalno predložene preglede, tipa audiolog, neuropedijatar, psiholog.... Ono što je za vas kao roditelja najvažnije je da pratite pomake na bolje, da li se u određenom periodu od nekoliko tjedana pojavljuje novi zvuk, riječ, razumijevanje... Provocirajte dijete da koristi gestu i govor (ono što može).


Poštovana!

Imam blizance jednojajčane stare 6 g, rođeni mjesec dana ranije i kod njih sve kasni od prvih koraka do govora koji još nije na razini šetogodišnjaka. Što se tiče motorike sve uredu. Prošli pretrage u Suvag-u po njihovom mišljenju i tablicama svrstavaju ih u dob zrelosti 3.2g Što napraviti? molim vaše mišljenje. Polaze vrtić ali nismo redoviti zbog učestalih prehlada.
 

Poštovani,

ono što predlažem, a vjerojatno su vam i rekli intenzivne logopedske vježbe, širenje aktivnog i pasivnog rječnika, ispravljanje govora.
Možda i odgoda upisa u prvi razred, da što zreliji uđu u školu.


Poštovana,

majka sam djevojčice dobi od 5 godina i 4 mjeseca. Rođena je kao zdravo dijete, krenula u jaslice sa godinu dana. Progovorila je sa godinu i osam mjeseci, do tada malo riječi, od onda gotovo sve. Ima širok vokabular riječi, kažu u vrtiću. Do 4. godine nije izgovarala c, z ,s, č, ž, š, đ. Slog R je rekla s 2 godine. Imala je dosta problema sa upalama uha, ugrađene su i cjevčice u uho baš radi sluha jer je imala provodnu nagluhost. Ono što mene muči je iako sada sve slogove govori, dogodi se često da kaže; š za s, ž za z, odnosno sva te š, č, đ, s kaže dosta " mekano " Često kaže i sve pravilno meni samo malo zvuči " šuškava " ne znam drugu riječ za to. Sluh je sada dobar, sa dosta oscilacija pri prehladama. Svi oko mene kažu da je savršeno razumiju, ali ja bih svejedno ako ima potrebe za logopedom odvela je pa da joj se pomogne oko te " šuškavosti ". Na moju inicijativu vodila sam je sa 4 godine logopedu u jeku problema sa sluhom, gdje je rekla da zadovoljava za dob, i da vježbamo ( pokazala vježbice jezikom ) ali da sve drugo i premašuje dob. Ne bih htjela forsirati i opet je sad voditi sa 5 godina ako je to normalno i očekivano. Unaprijed zahvalna mama KK
 

Poštovana,

"šuškavo" mekano izgovaranje glasova Š,Ž,Č,Đ sigurno je posljedica poteškoća sa sluhom. Sada je vjerojatno još ostala navika takvog načina govora, pa se djetetu dogodi da uslijed govora još povremeno govori na "stari" način. Pratite još neko vrijeme, nježno ispravljajte, pa ako potraje do pred polaska u školu otiđite do logopeda. Govor se sada još "polira".


Poštovana!

Imam dječaka od 3 godine i 2 mj. Rođen je kao zdravo dijete. Veseo je i razigran, stalno trči i penje se svuda ali jedino je problem što ne priča ništa osim mama, tata, baba da-kao daj, i još 2-3 riječi uz poticaj. Kad mu kažem da ponovi za mnom on izgovara sa ma-ma ili ta-ta, ili da-da. Sve pjesmice pjeva s tim riječima već naučenim. Ne koristi samoglasnike osim A. Kad mu kažem reci NE on kaže DA ali maše prstićem za ne. Ne znam kako da ga motiviram da ponovi riječi koje čuje. Idemo kod logopeda već 2 mj. Sluh mu je dobar provjerili smo. Molim savjet, hvala!
 

Poštovana,

motivirati dijete možete jedino kroz igru. Čim je direktno podučavanje u pitanju, npr. reci, ponovi,...dijete koje je svjesno da to ne može izvesti, često odustaje. Zato ga moramo navesti da se zvuk javi spontano. To ne trebaju biti konkretne riječi za početak, igrajte se glasovima, pjevajte samoglasnike, a,e,i, o, u.....kao ide auto - aaaaaaa, a što ćemo sad eeeeeee, idemo ga parkirati u garažu (obična kutija za cipele, ili ispod kauča, stolića...), a što to dolazi uuuuuu, ču-ču vlak......ali sve je samo igra. Zatim potičite kratke, jednostavne riječi, daj, to, tu, tamo, da, ne, još, papati - am am, piti - pi pi..... Važno je da bude veselo, uzbudljivo, vi se trebate dobro sjećati igrajući se, tako će i dijete biti privučeno da zajedno s vama usvaja nove glasove.


Poštovana !

Moj četverogodišnji sin (stariji je blizanac) ima odličan i u skladu s dobi rječnik, komunikaciju, motoriku, kognitivne sposobnosti (često smo na ovoj stranici, a i prosvjetni sam radnik). Ono što me već par mjeseci brine jeste njegov usporen govor. Ne znam da li je klasičan tip bradilalije, ali u govoru isuviše dugo izgovara samoglasnike i rečenice stvarno dugo izgovara. Kada ga opomenem da brzo izgovori tu rečenicu, on to odlično uradi. On i njego brat blizanac nisu imali svoj tzv. blizanački govor. Hvala!
 

Poštovani,

nemam ideju što bi moglo biti uzrokom takvog načina govorenja. Ključno mi je što pišete da na opomenu dobro reagira, pa bi takvo govorno ponašanje upućivalo na razvoj. Je li je to nešto novo što se pojavilo? Kakvim tempom je dijete govorilo prije? Doživljavate li to kao nazadovanje u govoru? Ili vam djeluje kao razvoj, jer je postao svjesniji jezika-gramatike pa smišlja način kako nešto oblikovati-izreći?
Najbolje je da odete do logopeda da čuje i vidi dijete, pa ćete onda biti sigurni, radi li se o "fazi" kroz koju prolazi ili treba nešto poduzeti.


Poštovanje,

imam sina koji puni 25.11. 5 godina. Odnedavno izgovara sva slova u rečenici, ide u vrtić, zna sve osnovne boje, oblike, krug, trougao, kocka, ali me muči što za sebe govori u trećem licu i što mješa jedninu i množinu. Na postavljena pitanja kako je bilo u vrtiću, on odgovara nepovezano npr. ja ima teta u vrtiću, pisala, crto i tako...

 

Poštovani,

vaš opis upućuje na poteškoće usvajanja jezika. Dijete prirodno između 3-5.g. "ispolira" osnovne jezične konstrukcije (gramatiku) i bude razumljiv bližoj i široj okolini. Preporučam da otiđete do logopeda koji će vam nakon pregleda najbolje moći objasniti kako da svoje dijete podučavate jeziku. Jer sada treba malo intenzivnije "podučavati" dijete, ne dopuštati da se jezik samo dogodi. Čitajte priče, ispravlajte ga, tražite da ponovi za vama rečenicu koju ste vi preoblikovali i proširili, adekvatno njegovim sposobnostima. Naravno sve vrlo pažljivo, s puno takta i obazrivosti. Najbolje kroz svakodnevne aktivnosti i igru.


Poštovana !
Imam dječaka od 2 godine i jako dobro pamti sve pjesmice, zna dijelove tijela i riječnik mu je super... čisto izgovara riječi i kuži što mu govorim ali problem je u tome da on samo ponavlja moje riječi što ga želim naučiti: npr. pitam ga "što je to?" a on ponovi moje pitanje i onda kaže odgovor. Je li to u redu? Vise ponavlja i sluša ostale nego što sam govori. Je li još premalen ili na taj način uči? Kako raditi s njim, imate li neki savjet?
 

Poštovana,
vaše dijete razumije, komunicira, svakodnevno uči nove riječi...potpuno uredno za dob. Time što ponavlja i oponaša vas, zapravo uči. Dobro radite, samo tako nastavite i dalje. Uz rječnik dijete mora savladati i pravila slaganja riječi, i još mnogo toga. Baza materinskog jezika intenzivno se usvaja između 3. i 5. godine.

Moj savjet je da vidite i slušate svoje dijete, ono će vam sve reći što mu treba, bilo riječju, gestom, pokretom...osim što ga vodite i usmjeravate, važno je da ga i slijedite u igrama i interesima, da vam ima priliku pokazati što zna.



Poštovana.

Imam sina 12.11. će napuniti 4 godine, ne priča ništa osim mama tata i još ponekih riječi ali ne zna ni jednu rečenicu sastavit. Priča na nekom svom jeziku, sve razumije i poslušan je, voli se igrati sa djecom. Igra se sa igračkama, sluh mu je dobar provjerili smo. Ali on jednostavno neće da progovori. Kad mu dam bojice i autiće raznih boja da spari boje to odlično uradi. Njegov stric nije pričao do 8 godina pa mi je doktor rekao da je to genetski a ja ne mogu čekati do 8 godine. Što da radim dalje. Da li je problem ozbiljan. Hvala unaprijed na odgovoru.
 

Poštovana,

svakako se obratite logopedu da započnete s poticanjem govora. Odlično je što vaše dijete razumije i komunicira, ali sa 4.godine važno je da se i bolje sporazumijeva s okolinom.
Dijagnozu "lijen" za govor još nigdje nisam pronašla, i to je vrlo opasna zabluda. Da, zaista neka djeca kasnije progovaraju i poslije sve bude u redu. Ali ja ne znam u kojoj je skupini vaše dijete. Zato je najbolje početi stimulirati govor uz stručno vodstvo, jer se u ovoj dobi govor i jezik najlakše i najbrže usvajaju.


Poštovani,

moj dječak će napuniti 1.11. tri godine. Veoma je bio napredna beba, vesela i uvijek nasmijan. Problem je u tome što ne priča ništa, što bih ga ja razumila. Priča što ja zovem na bebin jezik, prije je kroz plač znao reći mama a sada ni to. Bili smo kod logopeda, rekao nam je da je mali lijen da bi trebali više razgovarati s njim kod kuće i pokazivati mu kroz igru kako se šta zove. Moj mali još uvijek ne govori, kada nešto hoće pokazuje rukom, kada ga forsiram da nešto kaže on postane nervozan i počne igračke bacati ne gledajući gdje će baciti. Bila sam kod pedijatra da tražim pomoć, pedijatar me je uputio neuropedijatru. Molim Vas za Vaše mišljenje.
 

Poštovani,
svakako pronađite logopeda koji je educiran za rad s manjom djecom i ima iskustva i znanja u području poticanja ranog razvoja komunikacije, govora i jezika. Napominjem nisam još naišla ni u jednoj literaturi na dijagnozu "lijen" za govor, i to je vrlo opasna zabluda. Može se raditi o tome da je dijete previše "servirano", sve mu je dano i prije nego i zatraži. Često nam takvo "prebrižno" ponašanje roditelja dovodi do nedovoljno poticajnih situacija za provociranje govora.??? Često djeca u toj dobi postanu svjesna da roditelji i okolina nešto traže od njih, a oni nisu sigurni kako da to izvedu - govor? To ih vrlo frustrira pa odustaju i prije nego su započeli??

Pokušajte u igri, i uvijek u situacijama kad ste s djetetom, pričati, govoriti u kratkim rečenicama, riječima, ponekim glasom čuđenja aaa, uuuu, vidi ovo....ono što zapravo želim reći je da pokušate isprovocirati dijete da proizvede bilo kakav zvuk, poneki slog, poneki govorni pokret, kao vožnja auta brrrrrm, usnama, njam-njam, am-am, pap-pap .... nešto vrlo jednostavno.... uz izbjegavanje direktnog ponavljanja reci, reci...jer tu dijete već ima otpor. Zapravo ga pokušavamo navesti da osjeti veselje da sam progovara. Tako da sve mora biti jako pozitivno i uz puno uzvika oduševljenja, da privučete pažnju i potrebu za ponavljanjem-učenjem.


Draga gđo Ivančević,
javljam Vam se sa sličnim problemom kao i mnoge mame, kako vidim niže. Naime, moj dečkić ima 2,5 godine i ne priča. Prije 3 mjeseca je krenuo u vrtić i od onda na periode se vidi napredak, no trenutno priča svoj jezik i stalno on to nešto priča ali i one riječi od prije, poput barka, auto, pa čak i mama (sada je baba) ne ponavlja. Isto tako pri određenom veselju i ushitu se zatrese, posebno rukice. Prvo sam komentar pedijatrice da odemo na pregled shvatila jako osobno i uvrijedljivo, da zaostaje u razvoju ali sada kada sam dobro sve promislila naravno da sam ga naručila logopedu, psihologu i za kozilarni pregled. Tete u vrtiću kažu da je ogromna maza, da komunicira neverbalno i da ga djeca vole, da se igra, veseli no da je lijen. Hvala Vam na vašoj pomoći i posvećenom vremenu na odgovor! Od srca hvala.

 

Poštovani,

ono što je najvažnije je sada gledati napredak djeteta u odnosu na samog sebe. Kada primijetite unutar nekog perioda napredak, pa i mali pomak to je znak razvoja. Iz vašeg pisma ne mogu saznati kakvo je razumijevanje i komunikacija, jer s obzirom na dob to su meni kao logopedu za sada najvažnija pitanja. Na koji način vam dijete daje do znanja da nešto želi ili ne želi? Da li je to gesta, neki zvuk, pogled? Ono što je važno je da potičete gestu, gesta prethodi govoru i olakšava ga. Potiče razvoj jezika i razumijevanja.

Također važno pitanje je i da li dijete razumije vaša jednostavna pitanja vezana uz svakodnevne situacije? Npr. donesi auto, tko je stigao? da li se odaziva na ime? da li gleda u vas kada mu pričate?
Kako se igra? Da li zadržava pažnju na omiljenim igračkama neko vrijeme, da li vas zove da mu se pridružite? Što znači da ima pažnju, ako ima pažnju, onda uči. A mi smo mu podrška u tome, potičemo ga, ali i slijedimo u njegovim igrama, pridružujemo se igri, pa je nastojimo produžiti, govorno širiti. Potičite ga na puno igara govornim organima, autić brrrrm, coktanje konjića, puhanje mjehurića sapunice, adekvatno žvakanje krute hrane, pijenje na slamčicu....

I dobro ste napravili kada ste nakon prvotnog šoka odlučili krenuti psihologu, logopedu. Jer ako ima potrebe na vrijeme čete uključiti dijete u potrebne programe stimulacije, i postići najbolje rezultate. A ako nema potrebe, biti ćete opuštena mama koja će lakše poticati razvoj svojeg djeteta.


Poštovani,
moj je sin upravo napunio pet godina. Zdrav je, čini mi se da lijepo i normalno razvija no nikako da nauči brojati. Razlikuje samo jedan ili dva, a kad broji dođe do dva i dalje ne ide bez pomoći, unatoč stalnom ponavljanju. Kada ga pitam, npr. koliko mačka ima nogu, njegov je odgovor dvije i dvije. Dakle, sve dijeli na skupine od po dva. Ne znam radi li se o problemu ili samo malo kasni s učenjem brojeva. Unaprijed zahvaljujem na odgovoru.

 

Poštovana,

iskreno nemam ideju zašto sve stavlja u skupine po dva, ali mi je izrazito zanimljiv odgovor da mačka ima dvije i dvije noge. Ja bih mu odgovorila, bravo, točno, to je četiri, pa ti već znaš i zbrajati.

Uglavnom svakako se za početak usmjerite na brojenje do broja 5, a zatim postepeno proširujte za jedan. Većina djece koja i broje u ovoj dobi još nemaju pojam količine, a to znači da broje od 1-10, kao zapamćenu pjesmicu. Kada broje na primjer, 12345, a vi ih pitate koliko jabuka ima, oni ponovno započinju s brojenjem 12345, što znači da još nisu povezali da i zadnji izgovoreni broj označava količinu nečega:
Prema tome nastavite se igrati, brojati i pomagati, Svakako uvijek koristite konkretni materijal koji može vidjeti i opipati.


Poštovana,

Majka sam djeteta od 5 godina i 1 mjesec koje ne zna izgovoriti slovo r (jezik samo leži na svome mjestu između donjih zubi dok ga izgovara). Problem je u tome što smo doselili u Njemačku prije godinu dana i tu problem ne mozemo riješiti jer dječji pedijatar ne misli da tu postoji problem i ne želi nas uputiti logopedu. Naime, kaže da je izgovor tog glasa blizu savršenog i da će se sam ispraviti. Da li puno štete možemo napraviti čekajući da se ispravi i koliko nam uopće njemački logopedi mogu pomoći? Unaprijed hvala na odgovoru! Jako zabrinuta mama
 

Poštovana,

za njemačko govorno područje to i je ispravni način govora glasa R, Izgovor njemačkog glasa R ostvaruje se u stražnjem djelu usne šupljine, na korijenu jezika, dok je mjesto tvorbe hrvatskog glasa R, na vrhu jezika koji ostvaruje kontakt s nepcem, iza gornjih sjekutića. Mislim da vam njemački logopedu u ovom slučaju ne mogu pomoći, jer ni oni sami ne izgovaraju taj glas.

Šteta je sada upitna? Ako živite u Njemačkoj i namjeravate da dijete polazi školu u Njemačkoj onda je to najbolje za vaše dijete. Ako želite da dijete ima izgovor i hrvatskog glasa R, tada bi morali pronaći i hrvatskog logopeda koji bi vas uputio u način vježbanja za poticanje glasa R.



Poštovana ,

Sin ima 3 godine i zna samo dvije riječi, a to su mama i tata. Ali ponekad neće ni te dvije riječi da izgovori. Dok je bio manji reagirao je samo na crtiće i reklame i tu smo se jako zabrinuli. Razumije sve šta mu se govori. On sam priča ali na svom nekom jeziku. Katkad zna neke druge riječi ponoviti ali kad ga ponovo pitamo da ih kaže, nema nikakvog odgovora. Uključen je u rad sa logopedom, defektologom i psihologom vec od navršenih 2.5 godina. Dobio je dijagnozu, usporen razvoj govora. Rijetko je imao kontakt očima, dok sada sve prati i gleda ravno u uči dok mu se nešto govori. Na ime se odaziva samo ljudima koji su stalno uz njega. Prije ga ostala djeca uopće nisu zanimala i sam se igrao dok u posljednih pola godine sve više i više se opušta u i prilazi djeci i sudjeluje u igri. Neuropedijatar nas je poslao da napravimo nalaze krvi, def., log., psih., sluh i sve je u redu. Sam slaže didaktičke igre i brzo mu dosade. Ako nije po njegovom odmah plače. Malo smo zabrinuti jer smo dosta čitali o autizmu?! A niko nam ne zna reći o čemu se točno radi. Koje je vaše mišljenje ? Hvala :)
 

Poštovani,

ono što mi je najupečtljivije u vašem pismu je da ima pomaka u razvoju i ja bih se na to orijentirala. Promatrajte pomake u razvoju vašeg djeteta u odnosu na samog sebe, uočavajte koje su mu jake strane i nastojte ih još više razvijati.Velite da sada sve prati i sluša kada mu pričate, pa to i radite, kada se spremate, kuhate, uspavljujete, igrate. Igra vam je trenutno najvažniji posao s vašim djetetom, Svaki trenutak koji možete iskoristite da ste s djetetom na podu, okuženi stvarima koje on voli, da ga slijedite u njegovoj igri, privlačite njegovu pažnju, oponašajte ga s ciljem i namjerom da i on oponaša vas. Nastojite da igra bude ugodna i zabavna, i vama i djetetu, uživajte u međusobnom vremenu. To je najbolji način za učenje, igra+pozitivne emocije.

Pitate me što mislim o dijagnozama, usporeni govor-autizam. Od mene bi bilo vrlo neozbiljno da vam dajem mišljenje o tome? To su ozbiljne dijagnoze i zahtijevaju vrijeme i poduži multidisciplinarni pregled djeteta. Moje mišljenje je da je dobro to što ste uključili dijete u rane programe poticanja i važno je da se maksimalno angažirate u rad s djetetom. Pratite pomake i veselite im se.


Poštovana,

imam djevojčicu koja će za mj. dana napuniti tri godine. Izuzetno joj je razvijena motorika, spretna je, veseli se kad ima društva oko nje i to pokazuje mahanjem rukama te zvukovima. Problem je što još ne priča ništa osim mama pa pa ba ba.. Stalno je potičem, čitamo pjevamo - ali kad pjevam njoj poznate pjesmice pokrije uši i otrči u drugu sobu... ili kada lista slikovnice pokušavam joj reći što je što ali odmah se odmakne... pokazuje sve emocije, ode u hladnjak ako je gladna... dakle sve zna ali nema jezika... molim Vas savjet.
 

Poštovani,
"sve zna" da li to znači razumije? Važno je da pokazuje što želi, gesta, pokret, zvuk, što znači da komunicira, a zatim i da razumije upute okoline i izvršava ih. Npr. donesi, pokaži, mahni papa, daj pet....
Govor se još ne javlja pa ga i dalje potičite, samo ne bih inzistirala na knjigama i pričama jer to za sada odbija. Igrajte se ono što ona voli i želi, Pridružite se vi njezinoj igri, pustite je da ona vas vodi, oponašajte je, u pokretima koje čini, zvukovima koje proizvodi, i postupno dodajte svoj. Npr. igra kuhanja i ispijanja kave, miješamo u šalici šećer uz zvuk šššššš, pa pušemo da ohladimo ppppu, pa "srčemo" ssss uz uvlačenje zraka u sebe....igra.

Moj savjet vam je da se igrate na njezin način, gledajte je i slušajte, ona će vam reći što joj treba. I svakako potražite mišljenje logopeda, bilo zbog ranog uključivanja u program poticanja ili zbog savjetovanja i da vi kao mama budete mirni, a onda i dobar govorni model djetetu.


Poštovanje,
mojoj kćerki je postavljena dijagnoza razvojne disfazije sa 2 i po godine. Od treće godine ide kod logopeda, počela je da priča sa tri godine i tri mjeseca, ali dosta nepravilno. Logoped smatra da je još rano da joj ispravlja glasove, sada ima tri godine i 8 meseci. Da li je u pravu? Da li možemo mi učiniti nešto kod kuće da joj poboljšamo govor pošto ide u vrtić i već je primetna razlika kod njenih vršnjaka? Hvala unapred.

 

Poštovani,

u dobi od 3,8, dijete uredno izgovara glasove AEIOU, zatim PBM, VF, TDN, KG, a prema četvrtoj godini javlja se i uredan izgovor glasova SZC. Tako da možete poticati uredan izgovor tih glasova. Puno se igrajte govornim organima, pušite mjehuriće sapunice, papiriće, pijte na cjevčicu, žvačite krutu hranu, oponašajte glasanje životinja, konjića, cokčite- klackajte, oponašajte zvuk auta brmmmm, zmije sssss, pčele zzzzz, miša ciju, ciju... Birajte jednostavne kraće riječi pa nastojite da ih što češće ponavlja i uvježbava.

Vaš logoped najbolje poznaje vaše dijete pa će i pravovremeno krenuti s konkretnim vježbama za pojedini glas.


Poštovana,

Učiteljica sam u 1. razredu. Još prilikom upisa u školu, primijetila sam da jedna učenica pokazuje emocionalnu nezrelost, govor nije u potpunosti razvijen, nerazgovijetno izgovara, rečenice su kratke i međusobno nepovezane, ne odgovara na postavljena pitanja niti prati razgovor već priča o nevezanoj temi...o sebi govori u muškom rodu, tepa, umjesto odgovora na pitanje ponavlja moje pitanje i geste unatoč pojednostavljanju pitanja i ispravljanju, također, motorika je slabije razvijena. Školski pedagog smatra da je rijec o iskljucivo emocijanoj nezrelosti. Brine me radi li se možda o nekoj poteškoći. Djevojčica ima 6 godina. Unaprijed hvala na odgovoru!

 

Poštovana,

uz emocionalnu, ono što uočavam je i jezična i govorna nezrelost.
Ne mogu sada na osnovu opisa procijeniti razinu usvojenosti jezika, ali svakako mogu preporučiti rad usmjeren na podučavanje jezika i govora. Na način, da vi kao govorni model tražite da dijete ponovi rečenicu koju ste prvo ispravno preoblikovali i proširili. Važno je da učenica bude u okruženju koje je poticajno, druga djeca urednog govorno-jezičnog razvoja. I najvažnije je, pratiti pomake u odnosu na samo dijete, ne u odnosu na ostale. Bilo bi odlično da se uključi u rad s logopedom, ako postoje uvjeti.


Poštovana,

imam sina od 3 god i 1 mjesec. Propuzao je i prohodao normalno, ali s govorom ide teže. Sve razumije još od kad je imao godinu dana. U sadašnjoj dobi slaže i kratke rečenice iako ne izgovara sva slova. Problem je u pamćenju. Zna kako se on zove, ali ne zna kako mu se zovu mama, tata, baka, i ostali kojima je svakodnevno okružen. Ne zna reći niti pokazati koliko ima godina, što je toga dana jeo u vrtiću i kako se zovu druga djeca. Ako mu kažemo kako se netko zove, on to ponovi i u tom trenutku to zna, ali za nekoliko minuta više ne zna. Tada to pokušava prikriti i odvratiti pažnju na nešto drugo, ali na naše inzistiranje da ponovi, jednostavno ne odgovara. Interes za igračke mu je dosta slab. Ne zna staviti pravu stvar na njezino mjesto (kod jednostavnih didaktičkih igračaka) i nije niti zainteresiran za takve igračke. Voli gledati crtiće, i bira koje želi gledati, a s ostalim igračkama se malo igra, pa izgubi interes. Trebam li biti zabrinuta zbog njegovog lošeg pamćenja i kome se trebam obratiti, ako da?
 

Poštovani,

meni je kao logopedu važno čuti da dijete razumije, komunicira, govori, slaže rečenice... Naravno da je i važno pamćenje i učenje. Kada sumnjam na možebitne teškoće oko učenja, tražim procjenu i mišljenje psihologa, to je njihovo područje rada. Savjetujem vam da se posavjetujte s psihologom, kako bi bili mirni u praćenju i poticanju razvoja svojeg djeteta. Pitajte za savjete kako i na koji način poticati učenje, pamćenje, koncentraciju, pažnju. Tada ćete najbolje znati da li je potrebno dijete negdje uključiti i gdje?



Poštovana,

imamo kćer od 18 mjeseci koja je sve do sad normalno pratila razvojne faze, propuzala je sa nekih 9 mj, istovremeno pričala u
slogovima-ma-ma, ba-ba, ta-ta, de-da te je prohodala nešto prije godinu dana... naime,što nas zabrinjava? Ona za sad, za hranu veli njam njam, kad vidi psa veli av, av, za bravo veli bavo i plješće ručicama, zna pokazati pa pa, kad ima nešto u rukama i velim,daj mami, ona mi da, kad pjevamo neku pjesmicu ili brojalicu, ona pjeva po svom, ali prati ton pjesme i tu i tamo točno veli riječ koja se spominje u pjesmi... kad nešto želi, uhvati me za ruku i odvede do stvari. Zna složiti jednostavne slagalice, kolute, puzzle. To bi ukratko bilo to što sad zna. Naime nas muči to što nas ona još uvijek ne oslovljava sa mama, tata, ili baku i dedu sa deda, baka... Sad nas zanima, da li je to za njen uzrast normalno ili je to već razlog za brigu? Hvala unaprijed na odgovoru, lp

 

Poštovani,

vaše dijete razumije i komunicara, glasa se i govori. Što je odlično.
Iz nekog razloga je trenutno preskočila ove najčešće prve riječi. Nemojte je puno tražiti da vas doziva, nego samo komentirajte, evo me, mama je tu, ide mama tebi, a evo i tate....budite govorni model.
Pratite razvoj i pomake u razvoju. Dokle god usvaja nove riječi, glasove, slogove, sve je u redu.


Pozdrav,

imam sina od 6 i pol godina. Kasno je progovorio i prohodao. Nosio je pelene do treće godine. U vrtiću ide kod logopeda i defektologa već 3 godine. Rekli su mi da mu je motorika i koncentracija usporena. S njim puno radimo ali rezultat nije baš zadovoljavajući. Odgodili su mu godinu. Slabo komunicira s djecom. Dosta je povučen i radije se igra sam. Kod kuće je suprotno, skače, vrišti, baca stvari itd. Nekad je neizdrživo. Ne znam kako dalje. Molim za savjet.
 

Poštovani,

godina dana odgode u ovoj dobi je odlična odluka, pogotovo ako se iskoristi za poticanje razvoja, emocionalnih, jezično-govornih i intelektualnih vještina. Da li se voli igrati sam jer to voli ili ne zna prići drugoj djeci? Ako voli više biti sam i to je u redu, ali ako primjetite da bi se želio pridružiti igri, pronađite način da djeca ponekad pristupe njemu. Ponekad je dovoljno imati "fora" igračku, ili trenutno popularne slatkiše. Vi mu pomognite u tome da shvati da je u redu posuditi, podijeliti....i već je ostvario kontakt, znači vježba.

Opisana situacija kod kuće zahtjeva puno rada i discipline. Na koji način se igra, koje su njegove kućne obaveze (pospremiti igračke, pomoći kod stola, u kuhinji...), kako se odnosi prema zabranama, kaznama, nagradama...

Na koji način vi kao roditelji nagrađujete, kažnjavate, da li snosi posljedice lošeg ponašanja, kako???' Ovo nije kritika vama, već pomoć s pitanjima na što reagirati. Pokušaj uvođenja suradnje. Koliko je samostalan u svakodnevnim aktivnostima brige o sebi, oblačenje, hranjenje, kupanje, toalet.... ??? Sve su to važni aspekti njegovog cjelokupnog razvoja. O tome popričajte s logopedom, defektologo i psihologom. Dobili ste godinu dana vremena, "zasučite" rukave i krenite. Biti će lakše kasnije.


Pozdrav !

Imam šestogodišnjeg sina, kreće u prvi razred. Svoju prvu riječ rekao je sa 1,5 godinu, ali na engleskom jeziku (apple) posegnuo je za jabukom i rekao "apple". Ostali smo u šoku i nevjerici. Naravno, da bih se uvjerila tražila sam od njega da mi kaže kako se određeni predmet kaže i on je to rekao na engleskom. Svi smo bili oduševljeni, bodrili smo ga i poticali, misleći da će hrvatski jezik biti normalna stvar jer ga govorimo. No,to se nije desilo. Kao manji, dok nije prohodao često se igrao u svojem ograđenom prostoru jer ponekad nisam mogla posvetiti svu pažnju njemu (imam još dvoje djece) tako da je TV bio često na crtićima na engleskom, na to je reagirao. Prije crtića bile su samo reklame na što bi se potpuno smirio i slušao. Mislim da je tako "naučio" engleski jezik. Vrijeme je prolazilo, on je još uvijek govorio samo engleski i to me je počelo zabrinjavati. Zabranila sam sve što se puštalo na engleskom, crtiće posebice i tako je on počeo govoriti
i hrvatski, ali engleski je uvijek bio prisutan. Iako je često od mene tražio da pričamo na engleskom ja sam odbijala. Lani su ga zvali u predškolu, podjelila sam svoj strah sa tetom u predškoli i pedagoginjom, smatrala sam da je mrvicu nezreo za svoju dob i loše govori engleski. Ubjedile su me da ga pustim i da će napredovati. Učinila sam tako i zaista je napredovao. Počeo je bolje govoriti i jako puno se promijenio. Kao majci njegov govor mi nije dobar, i dan danas ga ispravljam. Rečenice su mu ponekad smiješne. Iako su mi rekli da se ne brinem, da je on samo razmažen i bezbrižno, razigrano dijete ja se bojim da nikad neće "svladati" govor.

Doktor mi je rekao da je prezaštićen, ponaša se kao dijete od 4 godine, mada se ovog ljeta jako uozbiljio. Odbijam mu pomoći u stvarima koje može sam obaviti. Mada nevoljko,ipak ih napravi nekako. Ne može se dugo skoncentrirati i ako nešto ne shvaća, odustaje odmah. Inače je zdrav, veseo i jako bezbrižan dečko. Možda sam se i ja prezaštitnički postavila, zbog nekih razloga iz prošlosti. Imam li razloga za brigu i kome da se obratim jer pedijatrica je zadovoljna, ali ona nije stalno sa njim i u 10-tak minuta ne može vidjeti sve ovo što me brine. Hvala Vam unaprijed za vaše vrijeme! LP
 

Poštovani,
kod vašeg djeteta je moguće prisutan dvojezični razvoj??? (samo moja pretpostavka). Kako je hrvatski jezik kasnio, a engleski mu stalno preuzimao vodstvo, hrvatski jezik se nije "ispolirao". Pa je u redu da bude što više u okruženju da treba govoriti i da sluša govor - škola. Naravno samo čitanje i pisanje će mu također dati određena znanja i vještine kroz koje će također napredovati.

Podržavam vas u tome da inzistirate na samostalnosti, izrazito važno za potpuni psihološki razvoj svake osobe. Preporučila bih vam svakako logopeda, pogotovo ako od početka uočite eventualne teškoće u čitanju i pisanju, radije ih preduhitrite, a ujedno olakšajte djetetu i sebi.



Poštovana,

Imam dječaka od 16 mjeseci kojem je od trećeg mjeseca života dijagnosticirano da ima blago neujednačen tonus mišića,ide redovno na vježbice i još nije prohodao, drži se za stvari i tako hoda ali samostalno još ne može. Što se tiče govora, zna reći mama, baba,daj, ranije je govorio deda, teta, sada kad mu kažem da to kaže, on ne želi, primjetio sam da kad kaže "mama" odnosi se na obadvoje roditelja. Ako nešto želi pokaže rukom odnosno prstićem, često imitira stariju sestru, šta god da ona uradi on ponovi za njom. Zabrinjava me govor, što se tiče komunikacije dosta toga razumije, dobro prati dešavanja iz okoline, društven je, ide u vrtić od 11 mjeseca života.
 

Poštovani,

ono što iz vašeg opisa uočavam je da dijete razumije i komunicira. Odlično je što imitira, imitacija znači da uči, pa će onda i naučiti.
Motivirajte sestru da radi stvari koje želite od njega, neka je što više oponaša, najbolje kroz igru.
Kako su poteškoće prisutne u motoričkom razvoju, to može i ne mora značiti i poteškoće u govoru. Za sada iz vašeg opisa uviđam uredan razvoj. Nemojte ga tražiti da govori, vrlo često počinju time manipulirati, jer je odraslima to važno - mislim na govor. Djeca prepoznaju važnost govora i time imaju moć. Naravno da ćemo sve učiniti da naše zlato kaže baka, teta, deda. Zato ga umjesto toga navedite da govori, npr. a vidi tko nam je došao, pa tko to nama ide, baš se veselim....sa puno oduševljenja u glasu, nastojeći da ne vidi da je npr. došao deda. Neka sam uzvikne "deda".


Arhiva pitanja >>>

Riješite probleme s učenjem slova, čitanja, glasovne analize i sinteze kroz igru i bez stresa...

Čituljica

... kroz igre za učenje čitanja

 
Vizualna percepcija vježbenica za razvoj pažnje, percepcije i koncentracije
 
 

Mozgalice za pametne glavice

za djecu od 5 do 8 godina >

 
 

CD sadržaji

Čista Petica I - VIII
Matematika 1-4
Matematika 5-8
Mozgalomanija
Predškola
Slovarica
Čituljica 1, 2, 3
Učimo boje, brojeve, životinje
ZOO enciklopedija
Origami za djecu
Kako vidim slova

 

Newsletter

Ukoliko želite primati obavijesti o našim novim izdanjima ne zaboravite se upisati na našu mailing listu.

 
Upiši se Ispiši se  

  

 

Home | O nama | Proizvodi | Uvjeti prodaje | Kontakt | Artmedia © 2004-2017 | Uvjeti korištenja | Oglašavanje